زنای به عنف یعنی چه؟

زنای به عنف یعنی چه؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که زنای به عنف یعنی چه و در چه صورت زنای به عنف اتفاق می‌ افتد. زنای به عنف یعنی برقرار کردن رابطه جنسی به زور و اجبار از جانب آقایان. این رابطه جنسی باید همراه با دخول باشد و حتماً با زور و اجبار انجام شود. این رابطه جنسی باید بین زن و مردی باشد که هیچ گونه زوجیتی بین آن ها وجود ندارد.‌ زنای به عنف در قانون اسلامی دارای مجازات بسیار سنگینی می‌ باشد.

مجازات تجاوز جنسی به بانوان اعدام است. زنان در صورت اتفاق افتادن زنای به عنف می‌ توانند شکواییه خود را از سمت دفاتر خدمات قضایی تنظیم کرده و برای رسیدگی به دادگاه ارائه دهند. دادگاه کیفری درجه یک باید رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داده و برای متجاوز حکم سنگینی در نظر بگیرد. معمولاً حکم افرادی که زنای به عنف انجام می‌ دهند اعدام است.

بررسی ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی در رابطه با زنای عنف

 زنای به عنف یعنی چه یک سوال بسیار اساسی و اصولی است که افراد باید پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنند. ایجاد جماع بین زن و مردی که هیچ گونه علاقه و زوجیتی بین آن ها وجود ندارد زنای به عنف محسوب می‌ شود. عنف در قانون به معنای زور و خشونت می‌ باشد. برقراری رابطه جنسی همراه با دخول بدون رضایت زن و مرد که هیچ گونه علاقه و زوجیتی نیز بین آن ها وجود ندارد زنا به عنف محسوب می شود. همچنین مجازات بسیار سنگینی دارد. زنا به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌ شود. زنای محصنه و زنای غیر محصنه دو مدل کلی زنا هستند.

ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی زنای به عنف

بر اساس تبصره ۲ ماده ۲۲۴ قانون مجازات‌ های اسلامی هرگاه فردی با یک زن در حالت بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او زنا به عنف محسوب می شود. در قانون مجازاتی بسیار سنگینی برای شخص زنا کننده در نظر گرفته می شود. حتی فریب دختر نابالغ و ربایش و تهدید و ترساندن زنان و برقرار رابطه جنسی با آن ها نیز همین حکم را برای افراد در پی دارد. در نظر داشته باشید اگر این اتفاق با زنی که هوشیاری کامل ندارد و یا هنوز به سن بلوغ نرسیده است بیفتد باز هم عمل فرد زنا تلقی می‌ شود.

بررسی مجازات زنای به عنف

مجازات زنای به عنف بسیار سنگین است. این کار نوعی تجاوز محسوب می‌ شود و مجازات حدی برای آن در نظر گرفته شده است. در ماده ۲۲۴ قانون مجازات‌ های اسلامی مجازات فرد متجاوز به صورت صریح بیان گشته است. مجازات زنای به عنف برای فرد متجاوز اعدام زانی محسوب می‌ شود.

تفاوتی نمی‌ کند که فرد جوان یا غیر جوان باشد. اگر فرد به یک دختر باکره تجاوز کرده باشد علاوه بر اینکه عمل تجاوز انجام  شده است به دلیل پرده بکارتی که از بین رفته باید اجرت المثل را نیز بپردازد. اما اگر زن باکره نباشد فرد متجاوز باید مهرالمثل را پرداخت کرده و سپس مجازات شود.

بیشتر بخوانید: زنای محصنه چیست؟ (شرایط اثبات + مجازات)

بررسی نحوه شکایت زنای به عنف

حال که در رابطه با این پرسش که زنای به عنف یعنی چه به یک پاسخ درست رسیدید بهتر است در رابطه با نحوه شکایت این موضوع نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید. زمانی که این اتفاق می‌ افتد قربانی باید بلافاصله و بدون از بین بردن آثار جرم به نزدیک‌ ترین کلانتری محل مراجعه نمایند. مامور کلانتری فرد مورد ظلم را به پزشکی قانونی ارجاع داده تا تمام آثار جرم بر روی بدن و لباس‌ های او بررسی شود.

شکایت زنای به عنف

در نظر داشته باشید که در صورت به وجود آمدن این اتفاق به هیچ عنوان نباید بدن و لباس‌ های خود را تمیز کنید. باید با همان وضعیت به کلانتری مراجعه کرده و توسط پزشک قانونی بررسی شوید. پس از انجام معاینات توسط پزشکی قانونی فرد بزه دیده باید برای طرح شکایت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند. سپس شکواییه خود را در رابطه با زنا به عنف تنظیم نماید.

همچنین باید برگه پزشک قانونی و بررسی و بیانات پزشک قانونی را نیز به این شکواییه الحاق کند. در این نوع موارد دفاتر خدمات قضایی به صورت مستقیم پرونده مربوطه را به دادسرا ارسال نمی‌ کنند و برای اینکه فرد بزه دیده آبرویش حفظ شود پرونده را به دادگاه صالح ارجاع می‌ نمایند. دادگاه صالح نیز برای این موارد دادگاه کیفری شماره یک می‌ باشد.

بیشتر بخوانبد: وکیل تجاوز کیست؟

جمع‌ بندی در رابطه با یک موسسه وکالتی معتبر

بسیاری از افراد که با زنای به عنف مواجه شده‌ اند و اصطلاحاً بزه دیده هستند برای پیگیری پرونده خود تمایل به حضور در دادگاه ندارند و به دنبال استفاده از وکلای با تجربه می‌ باشند تا بتوانند پرونده خود را به این افراد سپرده و کار را از راه دور پیگیری نمایند. وکلای با تجربه مجموعه حامیان عدالت می‌ توانند با قرار دادن بهترین راه حل‌ ها در پیش پای افراد آن ها را به حق خود برسانند. این افراد با تجربه بسیار زیادی که در انواع پرونده‌ ها و دادگاه‌‌ های مختلف دارند می‌ توانند افراد را به خواسته خود برسانند. سپس آن ها را برنده دادگاه کنند. در نظر داشته باشید که برای افراد بزه دیده در این زمینه حضور در دادگاه بسیار ناگوار است.

 زنای به عنف

 این افراد می‌ توانند تمام کار های خود را به یک وکیل بسپارند. سپس از راه دور نظاره‌ گر روند پرونده خود باشند. همچنین می‌ توانند از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی در رابطه با ابلاغیه های صادر شده نیز اطلاعاتی را به دست آورده و آن ها را به صورت الکترونیکی مشاهده کنند.‌ یک نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد استفاده از افراد کاردان و کاربلد می‌ باشد.

ممکن است این پرونده و دادگاه مسیر طولانی را طی کرده و بسیار فرسایشی شود. وکلای با تجربه و ماهر می‌ توانند این دادگاه‌ ها را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند. سپس افراد را به حق خود رسانده و متجاوز را مجازات کنند.

تماس و  کسب اطلاعات از بهترین وکیل پایه یک – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

بدون دسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری