شیوه استعلام وکلای کانون ‏

شیوه استعلام وکلای کانون ‏

شیوه استعلام وکلای کانون چگونه است؟

وکیل دادگستری در حقوق ایران به کسی اطلاق می شود که دارای پروانه وکالت معتبر باشد. در حال حاضر کانون های وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه دو نهادی هستند که مطابق با قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و قانون برنامه سوم توسعه، پروانه وکالت را به متقاضیان واجد شرایط ارائه می کنند.

مطابق با قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار، اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و مرکز وکلای قوه قضاییه هر سال با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور آزمون وکالت را برگزار کرده و برای پذیرفته شدگان پروانه کارآموزی صادر می کنند. پس از سپری نمودن دوران کارآموزی و پذیرفته شدن در آزمون اختبار کتبی و شفاهی، برای وکیل پروانه وکالت پایه یک دادگستری صادر می شود.

وکلای دادگستری که دارای پروانه وکالت معتبر باشند، می توانند با موکلین خود قرارداد وکالت منعقد کرده و نمایندگی آنان را در محاکم دادگستری به عهده بگیرند. هرگونه دخالت در شغل وکالت بدون داشتن پروانه وکالت معتبر جرم بوده و مرتکب آن مورد مجازات قرار می گیرد. با این حال در بسیاری از موارد افراد کلاهبردار با انجام رفتار فریبکارانه خود را وکیل دادگستری معرفی می کنند و جرایم گوناگونی را در این رابطه مرتکب می شوند.

در حال حاضر شیوه های گوناگونی برای آگاهی یافتن از اعتبار پروانه وکیل وجود دارد. در ادامه این نوشتار بهترین شیوه های کاربردی برای استعلام وکلای کانون و مرکز وکلای قوه قضاییه را مورد بررسی قرار می دهیم.

استعلام مشخصات اعضای کانون وکلای دادگستری

بهترین شیوه برای استعلام وکلای کانون و مرکز

هم اکنون در سامانه عدل ایران که یکی از سامانه های برخطی می باشد که زیر نظر قوه قضاییه اداره می شود، امکان استعلام مشخصات همه وکلای دادگستری اعم از وکلای کانون و وکلای مرکز وجود دارد. برای استعلام نام و سایر مشخصات وکیل کافی است به سامانه اینترنتی عدل ایران به نشانی adliran.ir وارد شوید. سپس در منوی اصلی سامانه بر روی گزینه «استعلام وضعیت وکیل» کلیک نمایید. در پنجره باز شده پیش رو می توانید با وارد کردن کد ملی وکیل، وضعیت اعتبار پروانه وکالت او را استعلام کنید. در سامانه خدمات قضایی من نیز می توان استعلام وکلای کانون را انجام داد.

پس از وارد کردن شماره ملی وکیل، اطلاعات مورد نیاز برای استعلام وکلای کانون به نمایش در می آید. در صورتی که کد ملی وارد شده متعلق به شخصی که وکیل نیست باشد، این اخطار به نمایش در می آید که:«وکیلی با مشخصات وارد شده پیدا نشد.»

در صورتی که کد ملی وارد شده متعلق به شخص وکیل باشد، مشخصات شناسایی او از قبیل نام و نام خانوادگی، شهر محل اشتغال، نشانی دفتر، تاریخ انقضای پروانه وکالت و … در سامانه مذکور به نمایش در می آید.

منوی سامانه اینترنتی عدل ایران

استعلام وکلای کانون از سایت کانون متبوع آنان

یکی دیگر از راه های استعلام وکلای کانون، مراجعه به سایت کانون وکلای متبوع آنان است. در حال حاضر 27 عدد کانون وکلا در کشور ایران وجود دارد که زیر نظر اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا)، فعالیت می کنند. حوزه فعالیت کانون های دادگستری به صورت استانی می باشد. کانون وکلای هر استان دارای سامانه ای اینترنتی می باشد که فهرست اسامی و مشخصات وکلای دادگستری در آن موجود است.

بنابراین برای استعلام وکلای کانون کافی است نام و نام خانوادگی شخص را در سامانه کانون وکلای دادگستری جست و جو کنید. در صورتی که شخص مورد نظر وکیل باشد، شماره پروانه وکالت و مدت اعتبار آن، شهر محل اشتغال و نشانی دفتر وکالت و سایر اطلاعات مورد نیاز قابل دسترسی خواهد بود.

راهکارهایی برای گرفتار نشدن در دام کلاهبردارانی که خود را وکیل معرفی می کنند.

از دیرباز همواره کسانی در جامعه وجود دارند که به صورت فریبکارانه خود را در مشاغل حساس و پر اهمیتی چون وکالت، قضاوت، پزشکی و … دخالت می دهند. در مقابل بسیاری از شهروندان زود باور، گرفتار این افراد شده و متحمل خسارات مادی و معنوی فراوانی می شوند. برخی از راهکارهای کاربردی برای در امان ماندن از چنگ وکلای قلابی عبارتند از:

  • پیش از انجام هرگونه اقدام در زمینه انعقاد قرارداد وکالت، مشاوره حقوقی و … از اعتبار پروانه وکالت شخصی که خود را وکیل معرفی می کند، اطمینان یابید. در این نوشتار برخی از شیوه های استعلام وکلای کانون و مرکز را توضیح دادیم.
  • در انعقاد قرارداد وکالت و سپردن پرونده های حقوقی به وکلای دادگستری با مطالعه و تحقیق کافی عمل کنید. قرارداد مالی وکالت معمولاً به شیوه آنلاین تنظیم شده و با دریافت پیامک بر روی گوشی موکل و اعلام آن به وکیل انعقاد می یابد.
  • غصب عنوان وکالت مطابق با ماده 555 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم بوده و مرتکب آن به شش ماه تا دو سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد. چنانچه مجرم برای این کار سندی مانند پروانه وکالت را جعل کرده باشد به مجازات جرم جعل نیز محکوم می شود.
  • در حال حاضر توسط بسیاری از سایت های حقوقی اینترنتی خدمات وکالت در دعاوی، مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست و نگارش لوایح قضایی و … ارائه می شود. این سایت ها معمولاً توسط وکلای دادگستری اداره می شود. یکی از راه های کاربردی دیگر برای استعلام وکلای دادگستری مراجعه به سایت های حقوقی می باشد.

گروه  وکلای حامیان عدالت با حضور و عضویت بهترین وکلای دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی می باشد. برای ارتباط با وکلای متبحر می توانید به سامانه اینترنتی گروه وکلای حامیان عدالت به نشانی hamyanedalat.com مراجعه نمایید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل پایه یک  – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

بدون دسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری