مزایای گرفتن حضانت فرزند

مزایای گرفتن حضانت فرزد

مقدمه

حضانت فرزند (مزایای گرفتن حضانت فرزند) یکی از مسائل مهمی است که در بحث طلاق زوجین یا قبل از آن و یا در زمان فوت والدین مطرح می شود. طبق قانون مدنی حضانت به معنای حمایت جسمی و عاطفی از فرزند است.

به طور کلی، حضانت فرزند یعنی نگهداری و مراقبت از فرزند و تامین مالی و روحی فرزند یا فرزندان که این امر برعهده والدین است. حضانت به عنوان وظیفه قانونی و تکلیف شرعی والدین، بصورت مطلق است و قابل اسقاط یا واگذاری به غیر نیست.

طبق قانون اگر والدین یا یکی از آن ها از مسئولیت خود در حفظ و نگهداری فرزند یا فرزندان خود اجتناب کنند، اجبار و الزام به انجام تکلیف می شوند و دادگاه نیز جز در موارد مشخص قانونی نمی تواند والدین را از حق حضانت محروم نماید.

بیشتر بخوانید: حضانت فرزند طبق قانون جدید

در شرایطی که والدین تصمیم به طلاق و جدایی دارند، مشخص کردن حق و حقوق فرزند و حضانت او دشوارتر است. در این مطلب که به همت گروه وکلای حامیان عدالت تهیه شده است، اطلاعاتی در مورد بحث حضانت فرزند و مسائل مربوط به آن ارائه می شود.

سن حضانت فرزند

فرزندانی که والدین آن ها جدا  شده اند یا جدا از یکدیگر زندگی می کنند، طبق قانون تا سن خاصی در حضانت یکی از والدین قرار دارند و بعد از آن انتخاب توسط خود فرزند انجام می شود.

به این صورت که در مورد فرزند دختر و پسر تا سن 7 سالگی حضانت با مادر است و بعد از آن دختر تا سن 9 سال و پسر تا سن 15 سال تحت حضانت پدر می باشند و بعد از آن نیز از حضانت خارج می شوند و خودشان انتخاب می کنند با کدام یک از والدین زندگی کنند.

سلب حضانت فرزند از والدین

سلب حضانت فرزند از والدین

هرچند بر اساس قانون حضانت فرزند از حقوق و تکالیف والدین است و قابل سلب و اسقاط نیست اما در موارد خاص و شرایط ضروری، ممکن است مصلحت طفل ایجاب کند که حضانت از والدین سلب شود.

از جمله مواردی که موجب طرح دادخواست سلب حضانت می شود جنون دائمی یا ادواری والدی که حق حضانت دارد، است مگر اینکه جنون گذرا باشد و به اندازه ای نباشد که فرد دیوانه نامیده شود.

همچنین شرایطی مانند ازدواج مادر و یا کفر والدی که حضانت دارد، یا مشکلات روحی و روانی آن ها به نحوی که موجب آسیب فرزند شود، بیماری های خاص، اعتیاد، مشکلات اخلاقی و اذیت و آزار کودک نیز می تواند در صورت اثبات، موجب سلب و واگذاری حضانت باشد.

با وجود این شرایط در یکی از والدین که دارای حق حضانت است، والد دیگر می تواند دادخواست سلب حضانت را نزد دادگاه مطرح کند و با اثبات آن حضانت فرزند را بر عهده بگیرد.

با توجه به اینکه حضانت فرزند توسط یکی از والدین به همراه در نظر گرفتن و تعیین حق ملاقات برای طرف مقابل است در بسیاری موارد مشاهده می شود که زوجین برای مقابله یا انتقام یا اذیت طرف مقابل از فرزند سوء استفاده می کنند و فرزند را برای ملاقات و یا حضانت به دیگری تحویل نمی دهند.

در این شرایط نیز اگر یکی از والدین مانع اجنارای حضانت و کودک را به والد مسئول حضانت مسترد نکند یا مانع ملاقات فرزند توسط طرف مقابل شود، این شخص مجرم است و مجازات حبس و در صورت داشتن حضانت و تکرار ممانعت از ملاقات، به سلب حضانت محکوم می شود.

مزایای گرفتن حضانت

با توجه به شرایط مختلفی که در بحث حضانت فرزند تاثیرگذار است نمی توان به طور قطعی برای گرفتن حضانت مزایای خاص و مشخصی را بیان کرد.

مزایای گرفتن حضانت

بنابراین در هر پرونده با توجه به قانون و بررسی وضعیت پدر و مادر و فرزند باید تشخیص داده شود که حضانت فرزند توسط کدام یک از والدین به نفع و مصلحت فرزند است.

طبق قانون حتی اگر زوجین، در طلاق توافقی بر حضانت دائم یکی از والدین توافق کنند یا اینکه بر حضانت فرزند تا سن خاصی توسط یکی از والدین توافق کنند، هرچند این توافق معتبر و لازم الاجرا است اما باز هم دادگاه می تواند در آینده بنابر مصلحت فرزند یا در معرض خطر بودن او، رای به سلب حضانت با تعیین ناظر بدهد.

اگر یکی از والدین مشکلات خاصی در حضانت فرزند داشته باشند به نحوی که موجب آسیب رساندن به فرزند به هر نحوی اعم از مادی و معنوی و یا روحی و جسمی شود، قطعا مزیت اخذ حضانت توسط والد دیگر این است که از ورود ضرر به فرزند جلوگیری می شود و فکر و خیال والد نیز راحت تر است.

بیشتر بخوانید: گرفتن حضانت فرزند بدون طلاق

وکیل حضانت فرزند

با توجه به مسائلی که در مورد بحث حضانت وجود دارد مانند تعیین حق حضانت، زمان های ملاقات، تامین جانی و مالی فرزند، یا نیاز به طرح دادخواست برای سلب حضانت و سایر اموری که موجب نگرانی های والدین در مورد حق و حقوق فرزند یا فرزندان خود می شود به نظر می رسد بهترین کار در تعیین مسائل مربوط به حضانت، سپردن پرونده از ابتدا به یک وکیل خانواده و حضانت است.

اینکه یکی از والدین در شرایط لازم بخواهد اثبات کند طرف مقابل به هر دلیل باعث آسیب فرزند می شود، یا به درستی از فرزند یا فرزندان مراقبت و نگهداری نمی کند و تقاضای سلب حضانت داشته باشد، امری نیست که براحتی در دادگاه ها قابل اثبات باشد و قطعا نیازمند تجربه و مهارت یک وکیل خانواده است.

وکیل برای گرفتن حضانت فرزند

بنابراین با توجه به حساسیت موضوع و مصلحت فرزند و برای جلوگیری از ورود آسیب های روحی و جسمی بیشتر به فرزند، بهتر است تا حد ممکن برای دفاع از حقوق او تلاش شود.

گروه وکلای حامیان عدالت مجموعه ای است که با داشتن وکیل های بسیار خوب در حوزه خانواده و حضانت، جهت کمک به والدین در بحث حضانت بهترین راه های ممکن برای حل و فصل مشکلات ایشان را ارائه می دهد و جهت تامین منافع فرزندانشان تمام تلاش خود را می کنند.

تماس و مشاوره با وکیل خانواده:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

حضانتخانواده

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری