انواع دادخواست خلع ید

 انواع دادخواست خلع ید

مقدمه

دعوای خلع ید، دعوایی است که مالک علیه متصرف غیر قانونی اموال غیرمنقول (زمین، ساختمان و …) خود مطرح می کند. در این شرایط اخذ مشاوره و دریافت کمک از یک وکیل ملکی یا وکیل خلع ید بهترین و مطمئن ترین راه ممکن برای افراد درگیر در این پرونده است.

در همین راستا باید گفت، دادخواست خلع ید انواع مختلفی دارد که در ادامه گروه وکلای حامیان عدالت در رابطه با انواع دادخواست خلع ید مطالب لازم را برای خوانندگان محترم این مطلب بیان می کند.

دادخواست خلع ید و انواع آن

برای طرح دادخواست خلع ید نزد مرجع مربوطه، نیاز به شرایط خاصی می باشد که عبارتند از:

  • غیرمنقول بودن مال
  • داشتن سند مالکیت
  • اثبات تصرف
  • غیرقانونی بودن تصرف شخص ثالث

انواع دادخواست خلع ید

بنابراین در اموال منقول و در مواردی که تصرف واقع نشده امکان طرح این دعوی وجود ندارد. همچنین داشتن سند مالکیت و سابقه ثبتی برای طرح دادخواست خلع ید از سوی مالک اصلی، یک امر ضروری است که بدون آن امکان طرح دعوی خلع ید وجود ندارد.

غیرقانونی بودن تصرف شخص ثالث نیز به این معناست که اگر شخصی به جز مالک و افرادی که از مالک اجازه تصرف دارند در ملک تصرف کند، به عنوان متصرف غیرقانونی یا اصطلاحا غاصب شناخته می شود و در صورت عدم تخلیه ملک، مالک می تواند علیه او اقامه دعوی کند.

انواع دعوی خلع ید

دعوی خلع ید، انواع مختلفی و متفاوتی دارد که در ادامه بیان می شود:

خلع ید امانی:

دعوی خلع ید امانی در مورادی مطرح می شود که رابطه امانی میان دو طرف یعنی مالک و متصرف شکل گرفته باشد. به عنوان مثال، مالک طبق قراردادی ملک خود را برای مدت مشخصی در اختیار متصرف قرار دهد، در این صورت اگر بعد از اتمام زمان این قرارداد، متصرف ملک را تخلیه نکند، به عنوان متصرف غیرقانونی شناخته می شود و مالک می تواند دعوی خلع ید امانی را علیه او نزد مرجع صالح مطرح کند.

بیشتر بخوانید: تخلیه نکردن ملک توسط مستاجر

لازم به ذکر است در صورتی که تاریخ سررسید تصرف در متن قرارداد، ذکر نشده باشد، مالک زمانی می تواند اقدام به طرح دعوای خلع ید امانی نماید که تخلیه ملک را مطالبه کند و متصرف از تخلیه ملک اجتناب کند.

خلع ید غاصبانه

خلع ید غاصبانه:

نوع دیگر دعوی خلع ید که رایج تر است، خلع ید غاصبانه است به این صورت که هیچ قراردادی بین مالک و متصرف وجود ندارد و به همین دلیل اثبات این دعوی سخت تر نیز می باشد. چرا که متصرف بدون وجود قرارداد و به صورت غیر قانونی ملک را تصرف کرده و این مالک است که باید با ارائه اسناد و مدارک لازم، مالکیت خود و غیرقانونی بودن تصرف را در دادگاه ثابت نماید.

خلع ید مشاعی:

این نوع خلع ید در مواردی مطرح می شود که مال غیر منقول مشاعی که مالکیت آن بین چند نفر مشترک است، مورد تصرف یکی از شرکاء قرار بگیرد و اجازه تصرف به سایر شرکاء ندهد. در این صورت، هریک از شرکاء که مالک مشاعی محسوب می شود، می تواند علیه متصرف، دعوای خلع ید مشاعی را مطرح کند. مستند قانونی خلع ید مشاعی، ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی است.

لازم به ذکر است که مرجع صالح رسیدگی به دادخواست خلع ید، دادگاه محل وقوع مال غیر منقول است.

وکیل خلع یدوکیل خلع ید

همانطور که گفته شد، برای این که مالک بتواند علیه متصرف غیرقانونی دعوای خلع ید اقامه کند، باید دقت داشته باشد که شرایط خاص این دعوی وجود داشته باشد.

تشخیص وجود این شرایط و نوع دعوایی که باید طرح شود و انجام اقدامات مربوط به آن از اموری است که همه افراد نمی توانند به راحتی از پس آن بربیایند.

در این شرایط بهترین کار، مراجعه به یک وکیل متخصص در دعاوی ملکی و خلع ید است. وکیل خلع ید به دلیل تخصص و تجربه ای که دارد می تواند بهترین راه را برای طرح دعوی و پیگیری پرونده انتخاب کند.

وکیل برای دادخواست خلع ید

داشتن تخصص و تجربه برای تنظیم صحیح هر دادخواست حقوقی بسیار مهم است. توصیه می شود برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده حتما با وکلای ملکی مشورت کنید و در صورت نیاز پیگیری پرونده را  به یک وکیل متخصص بسپارید.

گروه وکلای حامیان عدالت با حضور وکلای باتجربه ملکی در خدمت تمام مراجعین محترم جهت حل انواع مسائل حقوقی از جمله انواع دعاوی خلع ید، تصرف عدوانی و … می باشد. جهت اطلاع از خدمات این مجموعه می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل ملکی

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

خلع ید و تخلیهملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری