تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری

تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری

 با توجه به وظایف و تکالیفی که قوه قضائیه جهت رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم و احقاق حق آن ها دارد، به همین منظور دیوان عدالت اداری که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، نقش موثری در حمایت از حقوق شهروندان ایفاء می کند.

دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به شکایات مردم و اعتراضات آن ها نسبت به سازمان ها، آیین نامه ها و یا مامورین دولتی است.

نحوه تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری

طرح شکایت به دیوان عدالت اداری می تواند از سوی خود فرد یا وکیل و نماینده قانونی و یا قائم مقام او انجام شود. دادخواست باید روی فرم و برگه مخصوص، تنظیم شود که برای تهیه این فرم می توان از دو طریق اقدام نمود:

1- مراجعه به یکی از دفاتر پستی

2- دانلود فرم از سامانه اطلاع رسانی دیوان عدالت اداری

جهت تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری در قدم اول باید مشخصات شاکی، طبق اطلاعاتی که در برگه دادخواست درخواست شده، تکمیل شود. همچنین مشخصات مشتکی عنه شامل نام، نشانی و سایر اطلاعات لازم نیز باید در دادخواست نوشته شود.

مورد مهم دیگری که در دادخواست آورده می شود، موضوع شکایت است که باید بصورت دقیق، صریح و بدون ابهام ذکر شود. برای پیگیری بهتر شکایت، حتی المقدور باید هر خواسته در دادخواست جداگانه ای مطرح شود و تمام خواسته های غیر مرتبط، در یک دادخواست ذکر نشود.

شرح و متن شکایت باید بر روی برگه دادخواست به صورت تایپی، به طور خلاصه، واضح، بدون غلط املایی و بدون خط‌ خوردگی، در محل مربوطه نوشه شود.در آخر نیز برگه توسط شاکی، یا وکیل و نماینده او به وسیله اثر انگشت و امضاء تکمیل شود.

نحوه تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری

در صورتی که شاکی حقیقی باشد ارائه اسناد هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی و اگر شاکی حقوقی باشد، ارائه آگهی ثبت شرکت یا پروانه تولیدی معتبر و برای کسبه ارائه پروانه کسب معتبر الزامی است.

در صورتی که شاکی مدارک و ادله ای برای شکایت خود دارد باید تصویر این مدارک به‌ وسیله دبیرخانه یا دفاتر شعب دیوان عدالت اداری یا دفاتر اداری در مراکز استان ها یا دفاتر دادگاه عمومی یا دفاتر اسناد رسمی، تایید و تصدیق شود.

اگر مدارک شاکی خارج از ایران باشد، گواهی برابر اصل آن در سفارت خانه یا کنسولگری یا دفتر نمایندگی ایران انجام می شود. در صورتی که ارائه اصل سند جهت تصدیق از سوی شاکی ممکن نباشد، دیوان باید دادخواست را بپذیرد و گواهی برابر با اصل آن را از دستگاه مربوطه بخواهد.

اگر شکایت از سوی وکیل یا نماینده و … انجام می شود، ارائه مدارک مبنی بر اثبات سمت آن فرد مانند وکالتنامه نیز برای طرح دادخوست لازم است.

پس از طرح دادخواست و تعیین شعبه رسیدگی کننده، شماره پرونده و شماره شعبه از طریق پیامک به شاکی ارسال می شود. رسیدگی در دیوان بصورت غیر حضوری انجام می شود. به همین جهت شاکی برای پیگیری پرونده می تواند از طریق تلفن گویا این سازمان یا سامانه ثنا اقدام کند.

زمان قانونی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری

طبق آیین دادرسی مدنی، مهلت طرح دادخواست نسبت به آرا و تصمیمات قطعی مراجع اداری برای اشخاصی که داخل کشور هستند 3 ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی آن مرجع است و برای افرادی که خارج از کشور اقامت دارند 6 ماه است.

مراجع مربوطه باید ضمن رأی یا تصمیم خود اعلام کنند که رأی یا تصمیم آن ها طی این مدت در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

نحوه رسیدگی به دادخواست در دیوان عدالت اداری

آیین رسیدگی در دیوان عدالت اداری بسیار شبیه به آیین دادرسی در محاکم دادگستری است، از این جهت که طبق قانون دیوان عدالت اداری، رسیدگی در دیوان نیز مستلزم تقدیم دادخواست است.

اما تفاوت مهم رسیدگی در دیوان و محاکم عمومی، عدم ضرورت دعوت و حضور اصحاب دعوی در جلسه دادرسی است. با این وجود اگر دیوان مقتضی بداند، در مواردی یکی از طرفین یا هردوی آن ها را برای اخذ توضیح دعوت می کند.

لازم به ذکر است که شکایت علیه بخش خصوصی در دیوان عدالت اداری مورد پذیرش نیست و طرف شکایت باید حتما واحدهای دولتی از قبیل وزارتخانه، شرکت ها، سازمان ها و موسسات دولتی، شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آن ها باشند.

در صورتی که تصمیم به شکایت از سازمان دولتی داشته باشید باید بدانید که براساس قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، برای طرح شکایت و رسیدگی به یک پرونده در دیوان عدالت اداری باید دادخواست تنظیم کنید.

اما در مورد پرونده هایی که از سایر مراجع رسیدگی با صدور قرار عدم صلاحیت به دیوان عدالت اداری ارجاه می شوند، نیازی به تقدیم دادخواست وجود ندارد.

دادخواست در دیوان عدالت اداری

در مواردی که برای رسیدگی در دیوان باید ثبت دادخواست انجام شود. برای این کار می توانید به صورت غیر حضوری و از طریق مراجعه به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به نشانی https://sajed.divan-edalat.ir  اقدام به ثبت دادخواست نمایید.

پس از طرح و ثبت دادخواست توسط متقاضی، پرونده به شعبه مربوطه ارجاع داده می شود. سپس مدیر دفتر شعبه پرونده را تکمیل می کند و بلافاصله در اختیار قاضی شعبه قرار می دهد.

قاضی شعبه با احراز صلاحیت و کامل بودن پرونده، دستور ارسال دادخواست و ضمائم آن را به طرف مقابل شکایت را صادر می کند و پرونده را جهت ابلاغ دادخواست به طرف مقابل به دفتر باز می گرداند.

طرف شکایت یک ماه از تاریخ ابلاغ، مهلت دارد تا پاسخ خود را ارسال کند. عدم پاسخ، مانع رسیدگی نیست و با توجه به مدارک موجود، به پرونده رسیدگی می شود و ظرف مدت کوتاهی رای مقتضی صادر می شود.

اگر مشتکی عنه بدون عذر موجه از دادن پاسخ در موعد مقرر خودداری کند شعبه، متخلف را به 3 ماه تا یک سال انفصال از خدمت محکوم می کند.

این حکم برای درخواست تجدیدنظر خواهی افراد داخل ایران 20 روز و برای افراد مقیم خارج از ایران 2 ماه مهلت دارد.

شعب دیوان باید در هر شکایتی، بطور خاص تعیین تکلیف کنند. هرگاه در موارد مشابه، آراء متعارضی از يك يا چند شعبه صادر شده باشد، رئيس ديوان به محض اطلاع، باید موضوع را با تهیه و ارائه گزارش در هيأت عمومي ديوان مطرح کند. هيأت عمومی پس از احراز تعارض و اعلام رأی صحیح، نسبت به صدور رأي اقدام مي کند.

قرار رد شکایت از سوی دیوان

شعبه دیوان عدالت اداری می تواند در صورت احراز هر یک از این موارد، حتی قبل از ارسال دادخواست به طرف شکایت، قرار رد شکایت را صادر کند.

  • شاکی فاقد اهلیت قانونی برای طرح شکایت باشد
  • شاکی ذی نفع در طرح شکایت نباشد.
  • طرح شکایت خارج از موعد قانونی.
  • شکایت متوجه طرف شکایت نباشد.
  • رسیدگی قبلی و صدور حکم قطعی نسبت به شکایت مطروحه از جهت موضوع بین همین اشخاص یا نمایندگان آن ها
  • منتفی شدن موجبات رسیدگی به شکایت

دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری تنها در تهران شعبه دارد، به همین جهت افراد برای طرح دادخواست در شهرستان ها باید به دفاتر نمایندگی دیوان عدالت مراجعه کنند. دفاتر دیوان در شهرستان ها این اقدامات را انجام می دهد:

  • راهنمایی مراجعین جهت تکمیل فرم دادخواست، پرداخت هزینه دادرسی و رفع نقص پرونده
  • پذیرش دادخواست طبق دستورالعمل های ابلاغی و ثبت آن در سامانه دیوان
  • تصدیق کپی مدارک شاکی
  • دریافت لایحه دفاعیه و سایر اسناد و مدارک از طرفین

بیشتر بخوانید: وکیل لایحه

  • ارسال دادخواست و اسناد و مدارک دریافتی را در اسرع وقت به دیوان عدالت اداری
  • ابلاغ اوراق قضایی صادره از دیوان عدالت
  • پاسخگویی به مراجعین جهت پیگیری پرونده
  • انجام دستورات مقام قضایی در جهت اجرای احکام دیوان و انجام پیگیری های لازم
  • تهیه گزارش از علل عدم اجرای حکم و ارسال به دیوان
  • و به طور کلی انجام تمام امور محوله از سوی دیوان عدالت

وکیل تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری

وکیل تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری

همانطور که گفته شد، دادخواست حاوی اطلاعاتی مانند مشخصات شاکی، مشخصات طرف شکایت است و در صورتی که شاکی وکیل یا نماینده قانونی دارد باید مشخصات و مدارک اثبات سمت (مانند وکالتنامه) نیز ارائه شود. همچنین در دادخواست موضوع و شرح شکایت و خواسته، اسناد و ادله و مدارک شاکی نیز قید می شود.

بیشتر بخوانید: وکیل دیوان عدالت اداری تهران

با توجه به اینکه تنظیم و ارائه دادخواست جهت ثبت در دیوان عدالت اداری نیازمند دقت و رعایت نکات قانونی است و قطعا شکایت از سازمان های دولتی کار راحتی نیست، اخذ وکیل متخصص در امور دیوان عدالت اداری و مسلط به قوانین اداری، بهترین راه برای طرح دادخواست و پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری است.

گروه وکلای حامیان عدالت آماده ارائه خدمات حقوقی از جمله تنظیم و ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری توسط وکلای حاذق و برجسته می باشد.

تماس و مشاوره با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

کیفری

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری