ممنوع الخروج کردن توسط وکیل

ممنوع الخروج کردن توسط وکیل

ممنوع الخروج چیست؟

ممنوع الخروج کردن به اقدامی گفته می شود که توسط اشخاص یا طلبکاران یا نهادهای عمومی و دولتی، برای جلوگیری از خروج فرد از کشور برای جلوگیری از فرار و از دسترس خارج شدن فرد بدهکار یا متهم و همچنین ممنوع الخروجی به هدف ایجاد فشار بر فرد برای انجام تعهد یا پرداخت بدهی، انجام می شود.

چه افرادی ممنوع الخروج می شوند؟

بدهکاران قطعی مالیاتی:

طبق قانون مالیات های مستقیم، وزارت اقتصاد و دارایی یا سازمان امور مالیاتی می تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که بدهی قطعی آن ها از 10 میلیون ریال بیشتر است ممانعت کند.

همچنین می تواند از خروج مدیر یا مدیران مسوول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی اعم از مالیات بر درآمد یا مالیات هایی که طبق این قانون شخص حقوقی مکلف به پرداخت آن می باشد، جلوگیری نمایند و مراجع ذیربط با اعلام وزارت اقتصاد یا سازمان مالیاتی مکلف به اجرای این ماده هستند.

بیشتر بخوانید: وکیل مالیاتی

همچنین طبق قانون گذرنامه، علاوه بر مقامات قضائی، دولت نیز می تواند از صدور گذرنامه برای بدهکاران قطعی مالیاتی و متخلفین از انجام تعهدات ارزی و .. طبق ضوابط و مقررات تعیین شده جلوگیری نماید.

افراد ممنوع الخروج توسط وکیل

بدهکاران بانکی:

طبق لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی، بانک مرکزی می تواند در مورد اشخاصی که به بانک های کشور بدهکار هستند و اسامی آن ها به بانک مرکزی اعلام شده و واردکنندگان و صادرکنندگانی که به تعهدات خود عمل نکردند، به دادسرای عمومی تهران درخواست ممنوع الخروجی دهد و خروج این اشخاص مزبور با اجازه بانک مرکزی ممکن می شود.

فرد بدهکار:

کسانی که طبق قانون با صدور حکم قطعی یا صدور اجراییه، بدهکار محسوب می شوند با شکایت طلبکار توسط دادگاه ممنوع الخروج می شوند.

ممنوع الخروج نمودن فرد بدهکار با درخواست فرد طلبکار به دلیل عدم معرفی و یا عدم دسترسی مدیون به اموال او طبق قانون و مقررات انجام می شود.

طبق قانون گذرنامه بدهکارانی که از سوی واحدهای اجرائی اداره ثبت یا از سوی دایره اجرای احکام دادگاه ها با صدور اجرائیه مواجه شوند، احتمال ممنوع الخروجی خواهند داشت.

  • اشخاصی که در خارج از کشور کارهای خلاف قانون انجام دادند و به کشور بازگشتند از خروج مجددشان جلوگیری می شود.
  • اشخاصی که محکومیت کیفری قطعی دارند و مجازات خود را نگذرانده اند ممنوع الخروج هستند.
  • کسانی که مستقلا نمی توانند برای خود پاسپورت دریافت کنند و نیاز به اجازه همسر یا پدر دارند.
  • افرادی که سفر خارجی آن ها مغایر با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است از سوی مراجع ذی صلاح ممکن است ممنوع الخروج شوند.

موارد ممنوع الخروجی

موارد ممنوع الخروجی

بازپرس می تواند دستور منع خروج متهم بعد از وقوع جرم (قبل از اثبات مجرمیت) و در صورت عدم دسترسی به او، با توجه به اهمیت و ادله وقوع جرم، صادر کند.
همچنین بازپرس می تواند بعد از اثبات مجرمیت متهم، متناسب با جرم ارتکابی، علاوه بر قرار تامین، قرار نظارت قضایی را که شامل یک یا چند دستور است، برای مدت مشخصی صادر نماید یکی از این دستورها ممنوع الخروجی مجرم است.
اگر اقدامات قاضی اجرای احکام کیفری در مرحله اجرای حکم به دستگیری محکوم علیه منتهی نشود و احتمال فرار مجرم از کشور باشد، قاضی می تواند دستور منع خروج این شخص را صادر نماید. اما با حضور یا دسترسی به مجرم، این دستور را لغو می نماید.
بنابراین با وقوع جرم دو مرجع دادسرا و دادگاه کیفری می توانند اقدام به صدور قرار ممنوعیت خروج از کشور نمایند.
مراجع قضایی پس از تصمیم بر ممنوعیت خروج از کشور، باید مراتب را به دادستانی کل ارسال نمایند.

مراجع اقدام به ممنوع الخروجی

  • مراجعی که می توانند شخصا یا از طریق درخواست از دادگاه اقدام به ممنوع الخروج کردن اشخاص نمایند عبارتند از:
  • دادسرا: دادسرا می تواند از طریق دادستانی کل کشور اقدام به ممنوع الخروجی کند.
  • دادگاه حقوقی: این دادگاه فقط زمان اجرای احکام می تواند افراد را ممنوع الخروج کند.
  • اداره ثبت: این مرجع بدهکارانی که به موجب سند رسمی بدهی آن ها ثابت شده است را می تواند ممنوع الخروج کند.
  • اداره دارایی: اداره مالیات و امور دارایی می تواند اقدام به ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی نماید.
  • بانک مرکزی: بانک مرکزی می تواند اقدام به ممنوع الخروجی بدهکاران بانکی نماید.
  • سازمان تامین اجتماعی: این سازمان نیز می تواند اقدام به ممنوع الخروجی بدهکاران بیمه نماید.

ممنوع الخروج کردن مرد با اجرای مهریه

زن می تواند به دو روش همسر خود را به علت پرداخت نکردن مهریه ممنوع الخروج کند.

1- ممنوع الخروج کردن توسط وکیل از طریق دادگاه

بق قانون، بعد از رای دادگاه بر محکومیت مرد به پرداخت مهریه و عدم پرداخت یا تقسیط مهریه از سوی مرد، زن می تواند قرار ممنوع الخروجی مرد را از دادگاه صادر کننده رای درخواست نماید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه

2- ممنوع الخروج کردن توسط وکیل از طریق اجرای ثبت

اگر زن از طریق دایره اجرای ثبت، مهریه خود را مطالبه کند، باید به همان دفتر ازدواجی که ازدواج را ثبت کرده مراجعه نماید و درخواست صدور اجرائیه را ارائه دهد. بعد از صدور اجرائیه زوجه هم می تواند زوج را ممنوع الخروج کند و هم می تواند اموال او را توقیف نماید.

نکات ممنوع الخروج کردن

نکات مهم ممنوع الخروجی توسط وکیل

  • هر فردی برای خروج از کشور به مدارکی از جمله گذرنامه، نیاز دارد. صدور گذرنامه با ارائه اسناد هویتی، انجام می شود. اما برخی افراد در شرایطی با ممنوعیت در زمان خروج از کشور مواجه می شوند.
  • برای ممنوع الخروجی افراد، نیازی به تشکیل جلسه خاصی نیست و حتی ممکن است فرد لحظاتی قبل از خروج از کشور از این مساله مطلع شود هرچند این امر خلاف حقوق افراد است.
  • مشمولین وظیفه عمومی اگر اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی را نداشته باشند، ممنوع الخروج هستند.
  • قرار منع خروج از کشور ۲۰ روز پس از ابلاغ به فرد، قابل اعتراض از سوی او در دادگاه تجدیدنظر استان است و طبق قانون شخص ممنوع الخروج شده تا ۱۰ روز حق اعتراض به این قرار را دارد.
  • اعتبار قرار منع خروج از کشور، قانونا 6 ماه است که می تواند تمدید شود. با انقضای این مدت و عدم تمدید آن ممنوعیت خود به خود منتفی می شود. دادستان کل کشور است که در مورد انقضاء مدت قانونی ممنوع الخروجی و عدم تمدید آن توسط مراجع مربوطه، نسبت به رفع ممنوع الخروجی اقدام می نماید.
  • در مواردی شرایط خروج از کشور به صورت موقت برای انجام سفر زیارتی و یا مسافرت ضروری، با جلب رضایت طلبکاران و سایر اقدامات لازم در هر مورد، برای فرد ممنوع الخروج وجود دارد.
  • در مواردی که شغل فرد ممنوع الخروج شده نیاز به خروج از کشور دارد، در این حالت اگر شرایط خاص این افراد، احراز شود ممنوع الخروجی برای این افراد با درخواست ایشان رفع می شود.

وکیل رفع ممنوع الخروجی

شخصی که توسط وکیل ممنوع الخروج شده است باید درخواست رفع ممنوع الخروجی خود را از همان مرجعی درخواست نماید که قرار ممنوع الخروجی را صادر نموده است.
هر شخصی بنابر موردی که بر اساس آن ممنوع الخروج شده است باید اقداماتی انجام دهد تا این ممنوعیت برداشته شود به این صورت که مثلا شخص ممنوع الخروج به علت بدهکاری باید رضایت طلبکار خود را جلب کند و یا اینکه بدهی خود را تمام و کمال پرداخت نماید.
یا بدهکاری که با دریافت حکم اعسار از دادگاه بازپرداخت بدهی اش به صورت قسطی انجام می شود، می توانند از دادگاه تقاضای رفع ممنوع الخروجی داشته باشد.
به طور کلی رفع ممنوع الخروجی از کارهای سخت قانونی است که برای این کار حتما، نیاز به مشورت و مراجعه به وکیل است تا وکیل با استفاده از تجربیات خود در این مورد به بهترین شکل از حقوق موکل خود دفاع کند.

جهت اخذ مشاوره و ارتباط با وکلای باتجربه جهت ممنوع الخروج کردن با شماره های زیر تماس فرمایید.

تلفن های تماس :

(10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

وکیل

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری