وظایف وکیل پایه یک دادگستری چیست؟

وظایف وکیل پایه یک چیست

وکیل پایه یک دادگستری، به کسی گفته می شود که دانش آموخته رشته حقوق است و با قبولی در آزمون وکالت و گذراندن دوره کارآموزی، موفق به دریافت پروانه وکالت پایه یک شده است.

 اگر می خواهید با وظایف یک وکیل پایه یک دادگستری آشنا شوید، مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد. گروه وکلای حامیان عدالت با حضور بهترین وکیل های پایه یک دادگستری در خدمت مراجعین محترم جهت ارائه انواع خدمات حقوقی می باشد.

وظایف وکیل پایه یک

به طور کلی وکیل پایه یک دادگستری، در تمام امور قانونی، برای حفظ حقوق موکل خود تلاش می کند. وکیل با ارائه مشاوره حقوقی صحیح به موکل خود برای انجام امور قانونی، از وقوع مشکلات در آینده پیشگیری می کند.

همچنین در مواردی که لازم است موکل در محاکم قضائی حضور پیدا کند، وکیل به جای موکل و به نمایندگی از او در دادگاه حاضر می شود مگر اینکه حضور موکل به حکم قانون و قاضی نیز در دادگاه الزامی باشد. در مواقعی که وکیل در دادگاه حاضر می شود با تنظیم لایحه و ارائه اسناد و مدارک از حقوق موکل خود دفاع می کند.

وظایف وکیل پایه یک

وکیل پایه یک می تواند در تمام دعاوی و پرونده های کیفری مانند پرونده های قتل، کلاهبرداری، سرقت و … و دعاوی حقوقی مانند: پرونده های ملکی و خانواده و … وکالت کند. وکیل پایه یک علاوه بر وکالت از جانب اشخاص حقیقی، می تواند به عنوان مشاور حقوقی و وکیل اشخاص حقوقی مانند شرکت های تجاری و سازمان ها نیز فعالیت داشته باشد.

در تمامی این فعالیت ها، وظیفه اصلی وکیل، دفاع از حقوق و منافع موکل و ارائه مشاوره حقوقی به او می باشد و در راستای انجام همین وظیفه است که وکیل اقدامات لازم مانند: طرح دعاوی، تنظیم لوایح، اعتراض به رای، تهیه و ارائه اسناد و مدارک، تنظیم قرارداد و مسائلی از این دست را انجام می دهد.

وظایف وکیل در آیین نامه اجرایی کانون وکلای دادگستری

در ماده 76 آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1400، نیز اهم وظایف و تعهدات وکلا را در 46 بند مشخص نموده است. برخی از این وظایف عبارتند از:

  • تلاش برای صلح و سازش بین طرفین پیش از طرح دعوی و در تمام مراحل رسیدگی
  • تنطیم وکالتنامه دقیق با ذکر تاریخ و مبلغ حق الوکاله و هزینه های مربوطه و ثبت قرارداد در در سامانه ثبت قرارداد ملی وکلا و تحویل یک نسخه از آن به موکل با دریافت رسید
  • وکیل باید در برابر دریافت وجه یا اسناد از موکل به او رسید بدهد
  • انجام این اقدامات پس از قبول وکالت اشخاص: ارائه مشاوره حقوقی به موکل، تنظیم دادخواست، شکوائیه، قرارداد، لایحه برای موکل، میانجیگری و داوری با رعایت قوانین و مقررات، همکاری با موکل در مراجع دولتی، غیردولتی و قضائی، انجام وظایف وکالت در مدت متعارف و پیگیری امور موکل، طبق ضوابط قانونی و دفاع از حقوق موکل

بیشتر بخوانید: وکیل برای دادخواست

بیشتر بخوانید: وکیل لایحه

  • خودداری از توکیل بدون رضایت موکل
  • خودداری از استفاده از عناوین غیرواقعی برای وکیل و درج تحصیلات بالاتر در اوراق چاپی، تابلو و وسایل دیگر
  • استفاده به موقع از اختیارات قانونی
  • رازداری و عدم افشای اسرار موکل
  • خودداری از درج شروط خلاف اخلاق حسنه و خلاف عرف در وکالتنامه

وظایف وکیل در آیین نامه اجرایی

و وظایف مهم دیگری که می توانید با مراجعه به این قانون از این موارد مطلع شوید و در زمان انتخاب وکیل به این موارد دقت داشته باشید. توصیه می شود در صورتی که نیاز به اخذ وکیل دارید، وکیلی انتخاب کنید که به طور تخصصی وکالت می کنند. مثلا برای هر امری می توانید با توجه به موضوع آن به وکیل متخصص مراجعه کنید، مانند: وکیل مهاجرت، وکیل خانواده، وکیل ملکی، وکیل طلاق، وکیل مالیاتی و …

مزیت مراجعه به وکلایی که به شکل تخصصی فعالیت می کنند، این است که در مورد آن موضوع تجربه و تخصص بیشتری دارند و با توجه به تسلطی که به قوانین مربوطه و رویه قضائی محاکم دادگستری دارند، سریع تر و راحت تر به موضوع رسیدگی می کنند.

بیشتر بخوانید: 6 ویژگی بهترین وكيل پايه يك و تعهداتی که ‏دارد؟

وکیل قبل از جلسه رسیدگی با موکل خود، ملاقات می کند و تمام جزئیات و اسناد و مدارک لازم برای دفاع از او را دریافت می کند.

وکیل باید در انجام امور مربوط به موکل خود، مصلحت او را رعایت کند و از حدود اختیارات خود، تجاور نکند. اگر پرونده ای بیش از یک وکیل داشته باشد، هیچ کدام از وکلا نمی توانند بدون اطلاع دیگری و یا دیگران اقدامی انجام دهد.

اهمال، قصور یا تقصیر وکیل در انجام وظایف، تخلف انتظامی محسوب می شود و قابل تعقیب و مجازات انتظامی است

بهترین وکیل پایه یک دادگستری

بهترین وکیل پایه یک دادگستری

پیدا کردن وکیل پایه یک دادگستری قابل اعتماد و حرفه ای، کار راحتی نیست. اشخاص برای انتخاب وکیل حرفه ای، باید تحقیق و بررسی های لازم در مورد سوابق و شرایط وکیل مورد نظر را انجام دهند.

دانش حقوقی، تسلط به قوانین، تجربه، فن بیان خوب، اعتماد به نفس، شجاعت، جسارت، رعایت اخلاق، قابل اعتماد بودن، اطلاع از تغییرات قوانین و … از خصوصیاتی است که باید در انتخاب وکیل به آن ها دقت کرد.

بیشتر بخوانید: وکیل چه کارهایی انجام می دهد؟

کمک گرفتن از وکیل متخصص، تاثیر زیادی در موفقیت و تسریع رسیدگی به موضوع و گرفتن نتیجه مطلوب و در نهایت، رضایت موکل خواهد داشت.حضور وکیل پایه یک دادگستری هم استرس و نگرانی موکل را کاهش می دهد و هم از اتلاف وقت و هزینه او جلوگیری می کند.

گروه وکلای حامیان عدالت، به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه می کند در رسیدگی به امور قانونی خود حتما به به یک وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنند تا بهترین راه را برای انجام کار انتخاب کنند. این مجموعه با حضور بهترین وکیل های پایه یک دادگستری، همراه هموطنان عزیز برای ارائه انواع خدمات حقوقی می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

وکیل

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری