وکیل ماده 100 شهرداری

وکیل ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

وکیل ماده 100 شهرداری، وکیل پایه یک دادگستری است که با داشتن تجربه و تخصص در امور املاک می تواند مشاوره های خوبی به مالکین املاک بدهد و از حقوق آن ها به خوبی دفاع کند و به جای موکل خود در پرونده های کمیسون ماده 100 شرکت کند.

با افزایش ساخت و ساز در شهرها به جهت انجام عملیات ساختمانی در محدوده شهر یا حریم آن، قوانین، مقررات و شرایط خاصی تعیین شذه است که به وسیله آن، امنیت شهروندان، استحکام بنا و زیباسازی شهری حفظ شود. با این وجود باز هم مانند تمام قوانین دیگر که عده ای از آن سرپیچی می کنند در مقررات ساختمانی نیز امکان دارد افرادی باشند که این قوانین را نادیده بگیرند و از آن تخلف کنند. در این شرایط باید نهاد قانونی وجود داشته باشد که به چنین تخلفاتی به طور تخصصی رسیدگی کند.

نهاد قانونی متصدی رسیدگی به این تخلفات، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری است. بعد از اینکه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری تصویب شد در پی آن، این کمیسیون تاسیس شد. کمیسیون ماده ۱۰۰ مهم ترین ابزار قانونی شهرداری است که خارج از محاکم دادگستری، برای پیشگیری، کنترل و مقابله با تخلفات ساختمانی ایجاد شده است.

کمیسیون ماده 100 یک کمیسیون اداری مرتبط با ماده 100 قانون شهرداری است. هرچند این کمیسیون در شهرداری مستقر شده است اما شخصیت حقوقی مستقلی از شهرداری دارد.

افرادی که به نوعی با ساختمان سازی و معاملات ملک و املاک سر و کار دارند، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری را به خوبی می شناسند. این کمیسیون به تخلفلات ساختمانی رسیدگی می کند به این معنی که اگر کسی در زمان ساخت و ساز تخلفی انجام دهد مثلا ساخت بنا بدون پروانه ساخت، شهرداری تخلف او را به این کمیسیون ارجاع می دهد و به تخلفش در این کمیسیون رسیدگی می شود.

بیشتر بخوانید: وکیل ملکی

کمیسیون ماده 100 متشکل از این افراد است: نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری، نماینده شورای شهر و نماینده شهرداری که نماینده شهرداری از افرادی است که حق رای ندارد و تنها به جهت بيان برخی توضیحات در کمیسیون حاضر می شود.

وکیل کمسیون ماده 100 شهرداری

این کمیسیون، از دو کمیسیون بدوی و تجدید نظر تشکل شده است که پرونده تخلفات در مرحله اول در کمیسیون بدوی رسیدگی می شود. شخص مرتکب تخلف‌، می تواند با ارائه لایحه کتبی از خود دفاع کند. تصمیمات کمیسیون بدوی، در کمیسیون تجدید نظر قابل اعتراض از سوی مالک یا موکل او و یا شهردار و قائم مقامش می باشد. اعتراض باید ظرف مهلت 10 روز از تاریخ ابلاغ رأی به کمیسیون تجدید نظر تقدیم شود.

اعضای کمیسیون دوم یعنی تجدیدنظر، نباید از اعضای کمیسیون اول یا بدوی باشند. تصمیمات کمیسیون تجدید نظر دیگر قابل اعتراض نیست و قطعی و لازم الاجرا است. البته آراء قطعی کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری نیز قابل پیگیری و اعتراض هستند.

روند صدور رای و اعتراض به رای کمیسیون های بدوی و تجدید نظر و طرح دعوا در دیوان عدالت اداری طولانی و زمانبر است و به پیگیری نیاز دارد که ممکن است افراد عادی نتوانند و یا وقت و توان لازم را نداشته باشند که این اقدامات را انجام دهند. از این نظر، داشتن وکیل ماده 100 که حرفه ای و کاربلد باشد و با قوانین شهرداری و ماده 100 به خوبی آشنایی داشته باشد، می تواند افراد را به نتایج مطلوبشان در این زمینه برساند و پرونده های تخلفات ساختمانی را از جانب مالکان پیگیری و حل و فصل نماید.

وکیل برای ماده 100 شهرداری

حوزه اختیارات کمسیون ماده 100 

کمیسیون ماده 100 نمی تواند آرای کیفری صادر کند و باید در تمام آرا صادر شده مهلت قانونی اعتراض را اعلام نماید. ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، ۱۱ تبصره دارد و تخلفات که رسیدگی به آن ها در حوزه اختیارات این کمیسیون است شامل این موارد است:

  •  ساخت بنا بدون پروانه ساخت یا خارج از پروانه یا اضافه بر مجوز
  • عدم ساخت پارکینگ یا قابل استفاده نبودن آن
  •  تجاوز به معبرهای شهری
  • تراکم اراضی
  •  تخلف مهندس ناظر
  •  عدم استحکام بنا یا عدم رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و شهرسازی در ساخت و ساز
  •  تغییر کاربری غیرمجاز

وکیل ماده 100 شهرداری

طبق ماده 100 قانون شهرداری، مالکین املاکی که در محدوده خدماتی واقع شده اند باید قبل از ساخت بنا اقدام به دریافت پروانه ساختمان از شهرداری نمایند. طبق این قانون، شهرداری ها موظند عملیات ساخت بنای بدون پروانه و یا ساختی که خلاف مفاد مندرج در پروانه است را متوقف کنند و پرونده متخلفان از این قانون را برای رسیدگی به کمیسیون ماده 100 شهرداری بفرستد.

وکیل ماده 100 شهرداری، وکیل پایه یکی است که با داشتن تجربه و تخصص در امور املاک می تواند مشاوره های خوبی به مالکین املاک بدهد و از حقوق آن ها به خوبی دفاع کند و به جای موکل خود در پرونده های کمیسون ماده 100 شرکت کند.

وکیل ماده صد شهرداری

به جهت گستردگی قوانین ساخت و ساز و برای جلوگیری از خساراتی که گاهی می تواند بسیار زیاد باشد و حتی به حکم تخریب بنا توسط کمیسیون ماده 100 منجر شود، توصیه می شود حتما در موارد تخلفات ساختمانی مربوط به ماده 100، افراد به وکیل مجرب و متخصص در این حوزه مراجعه کنند تا از ورود ضررهای مالی احتمالی جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه وکیل ماده 100 شهرداری اطلاعات حقوقی و تجربیات زیادی در این موضوعات دارد بسیار راحت تر و بهتر می‌تواند از حقوق موکل خود دفاع کند و از صدور حکم تخریب و ورود ضرر، جلوگیری کند.

گروه وکلای حامیان عدالت، با حضور بهترین وکلای حقوقی در حوزه دعاوی ملکی و پرونده های ماده 100 شهرداری، جهت احقاق حق قانونی شما عزیزان آماده خدمت رسانی جهت پیگیری پرونده و دعاوی تا رسیدن به نتیجه مطلوب می باشد.

تلفن های تماس

02144872230    02144872231    09122171024

ملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری