آیا سرقفلی قابل توقیف است؟

آیا سرقفلی قابل توقیف است؟

با توجه به اینکه سرقفلی و حقوق مربوط به آن از مسائل مهم اقتصادی مربوط به موضوع اجاره ملک تجاری است، سوالات زیادی برای افرادی که با این موضوع در ارتباط هستند، پیرامون این حق به وجود می آید.در این شرایط یکی از سوالات حقوقی مربوط به موضوع سرقفلی این است که آیا سرقفلی قابل توقیف است؟ گروه وکلای حامیان عدالت در این مطلب توضیحات مربوط به پاسخ این سوال را بیان می کند.

بر اساس قوانین موجود، اگر بدهکاری محکوم به پرداخت بدهی شود و عمدا حاضر به پرداخت بدهی نباشد، طلبکار می تواند با توقیف اموال او، حق قانونی خود را به دست آورد. در مواردی از اموال شخص بدهکار، مالی جز سرقفلی وجود ندارد.

توقیف و مزایده سرقفلی

اهمیت و ارزش اقتصادی بالای سرقفلی در ایران و اینکه گاهی سرقفلی سرمایه اصلی اشخاص را تشکیل می دهد، نشان دهنده این امر است که مالکیت سرقفلی از موضوعاتی است که بر اعتبار و تعاملات اشخاص و در بین بازاریان بسیار موثر است.

به همین دلیل در مواردی که کاسب یا تاجری نتواند بدهی خود را بپردازد یا به علتی تمایل به پرداخت آن ندارد، انتظار می رود، بدهی او از محل سرقفلی که دارای ارزش اقتصادی زیادی است، تامین شود. با این وجود در مورد توقیف و مزایده سرقفلی در میان حقوقدانان و صاحب نظران اختلافاتی وجود دارد که در ادامه بیان می شود.

قابل توقیف بودن سرقفلی

قابل توقیف بودن سرقفلی

از آنجا که سرقفلی مالی است که مستاجر در زمان بستن قرارداد اجاره به مالک می دهد؛ این پرداخت ممکن است قبل از امضای قرارداد یا حتی پس از آن انجام شود.

به نظر می رسد، سرقفلی قابل توقیف است زیرا این حق ارزش مالی دارد و اگر مستأجر با تقاضای توقيف مواجه شود، به میل خود حاضر به واگذاری این حق به ثالث و تأمين بدهی طلبکار نخواهد بود.

بنابراین قانون باید این اجازه را به طلبکار بدهدکه سرقفلی بدهکار را توقیف کند و با درخواست طلبکار این حق از طریق اجرای احکام به مزایده گذاشته شود.

از آنجا که سرقفلی، مبلغی است که مستاجر به موجر می پردازد، در مالیت و قابل توقیف بودن آن ایرادی نیست. با این وجود، طبق ماده 54 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، هرچند توقیف سرقفلی جایز است اما مزایده آن با حقوق مالک به عنوان شخص ثالث منافات دارد.

بیشتر بخوانید: درصد حق مالک در فروش سرقفلی

به این دلیل که سرقفلی ملک را به شخصی منتقل می کند که مالک در تعیین آن شخص، نقشی نداشته است و به همین سبب مزایده سرقفلی ممکن نیست.

به طور کلی توقیف سرقفلی جایز است اما برای انجام عملیات اجرایی باید این حق منجز و مستقر شود و برای فروش تبدیل به مال شود. لذا قبل از تبدیل حق مالی (سرقفلی) به مال، فروش آن ممکن نیست و تا وقتی که مستأجر قصد فروش یا واگذاری مورد اجاره به دیگری را نداشته باشد، امکان استفاده از این حق توقیف شده، وجود ندارد.

توقیف سرقفلی

لذا با استناد به نظر بسیاری از قضات، حقوقدانان، رویه قضائی و نظریه های مشورتی، توقیف و فروش حق سرقفلی جایز و فاقد هر نوع ایراد حقوقی است.

 با توجه به ماده 19 قانون روابط موجر و مستأجر 1356، اگر مالک راضی به پرداخت آن در برابر تخلیه ملک نباشد، دادگاه می تواند دستور تملیک صادر کند. می توان گفت، علت اصلی مخالفت با توقیف و مزایده سرقفلی، سخت بودن تبدیل این حق به پول است.

قابل توقیف بودن سرقفلی از لحاظ منطقی درست تر است و با اصول و موازین حقوقی و بحث لزوم حمایت از طلبکار سازگارتر است.

وکیل توقیف سرقفلی

با توجه به نظراتی که در مورد بحث قابل توقیف بودن سرقفلی وجود دارد، در مواردی که نسبت به صاحب سرقفلی دعاوی مانند مطالبه بدهی یا مهریه و یا موضوعاتی از قبیل وجود دارد، قطعا گرفتن حکم توقیف و مزایده سرقفلی نیاز به پیگیری از سوی یک وکیل متخصص در امور مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه دارد.

یک وکیل ملکی متخصص با استناد به قوانین موجود و استفاده از دانش و تجربیات و تسلط حقوقی خود می تواند برای موفقیت موکل خود در پرونده از بهترین راه حل های ممکن برای طرح و پیگیری پرونده استفاده کند.

وکیل توقیف سرقفلی

ببشتر بخوانید: سرقفلی املاک صنعتی

گروه وکلای حامیان عدالت با همراهی بهترین وکلای متخصص در حوزه مباحث املاک تجاری، سرقفلی و تنظیم قراردادها در خدمت شهروندان محترم جهت حل و فصل دعاوی و ارائه انواع خدمات حقوقی می باشند.

تماس و مشاوره با وکیل ملکی :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

سرقفلیملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری