درصد حق مالک در فروش سرقفلی

درصد حق مالک در فروش سرقفلی

حق سرقفلی

سرقفلی و حق کسب حقی است متعلق به مستاجر یک ملک تجاری، این حق به این صورت ایجاد می شود که، ملکی بدون ارزش تجاری خاصی به صورت معمولی اجاره داده می شود و مستاجر با سعی و تلاش خود آن ملک را بعد از مدتی به یک ملک تجاری پر رونق تبدیل می کند و در واقع به ارزش ملک از لحاظ تجاری می افزاید.

حال اگر با وجود این شرایط، مالک این ملک به دلایلی در زمان سر رسید اجاره ملک تصمیم بگیرد که قرارداد اجاره را تمدید نکند. قانون گذار برای حفظ حقوق مستاجر و جلوگیری از تضییع حق او، برای او حقی با عنوان حق سرقفلی مقرر کرده است.

با وجود حق سرقفلی حقوقی برای طرفین ایجاد می شود، مثلا اگر مالک بخواهد قرارداد را تمدید نکند، باید به مستاجر خسارتی تحت عنوان حق سرقفلی بپردازد و یا اگر مالک سرقفلی بخواهد سرقفلی ملک را به دیگری منتقل کند باید به صاحب ملک حق مالکانه بدهد.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرقفلی با مالکیت به زبان ساده

طبق قانون موجر و مستاجر سال 76 اصل بر قابل انتقال بودن سر قفلی توسط مستاجر است مگر اینکه این حق از او سلب شده باشد. تعیین درصد حق مالک در فروش سرقفلی یکی از اختلافات موجر و مستاجر و مسائل رایج در دعاوی ملکی است که اشخاص اطلاعات کاملی در این مورد ندارند.

لذا همه افراد پیش از عقد قرارداد اجاره و یا فروش سرقفلی باید از مشورت های افراد باتجربه و کاربلد در این زمینه استفاده کنند و در مورد رضابت مالک در انتقال سرقفلی و درصد حق مالکانه او اطلاعات کافی داشته باشند.

توصیه می شود در این موارد از یک وکیل پایه یک متخصص در دعاوی ملکی و تنظیم قرارداد استفاده شود تا ضرری متوجه طرفین نشود.

در این مطلب که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت ارائه می شود در مورد درصد حق مالک در فروش سرقفلی توضیحاتی ارائه می شود.

حق سرقفلی و انواع آن

آشنایی با حق سرقفلی و انواع آن

سرقفلی حقی است که تاجر یا صاحب صنعت با تلاش و فعالیت در زمینه جلب مشتری و کسب اعتبار و شهرت برای محل تجارت خود ایجاد می کند.

همچنین امتیازی که صاحب ملک قبل از اجاره آن به واسطه موقعیت خوب تجاری که دارد برای ملک خود قائل می شود نیز سرقفلی محسوب می شود.سرقفلی بین تجار و کسبه به دو صورت: سرقفلی ناشی از حق کسب و پیشه و سرقفلی واقعی وجود دارد.

سرقفلی حاصل از حق کسب و پیشه

این سرقفلی حاصل از قراردادهای اجاره قبل از سال ۱۳۷۶ است، این حق، به عنوان حق قانونی مستأجر قبلی یک محل است که به مستاجرهای بعدی واگذار می شود و در بین مردم سرقفلی نامیده می شود.

در این نوع از سرقفلی، کسبه با خطر ادعای مالک در شرایط تخلف مستاجر و درخواست تخلیه ملک بدون پرداخت حق سرقفلی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: سرقفلی چند درصد ارزش ملک است؟

سرقفلی واقعی

در این سرقفلی مالک بدون اینکه ملک را واگذار کند سرقفلی ملک را به مدت زمان نامحدودی به همراه دریافت اجاره و با شرایط خاص به دیگری واگذار می کند.

بر اساس این قرارداد مالک سرقفلی بدون داشتن مالکیت ملک حق استفاده از مغازه و کسب و کار در آن را دارد و با شرایطی این حق قابل انتقال به دیگران نیز می باشد. این که حق مالک از فروش سرقفلی چه میزان است، به قرارداد طرفین بستگی دارد.

محاسبه درصد حق مالک در فروش سرقفلی

محاسبه درصد حق مالک در فروش سرقفلی

در مورد روش محاسبه درصد حق مالکانه در شرایطی که تصمیم به فروش سرقفلی و یا نیاز به پرداخت آن وجود دارد، قانون و مقررات خاصی وجود ندارد و این عرف است که درصد حق مالکانه را با توجه به نوع اعمال و افعال مادی یا حقوقی مستأجر مشخص می کند هرچند در نهایت مالک و مستأجر باید در مورد تعیین میزان دقیق آن توافق کنند.

منشاء به وجود آمدن حق مالکانه برای موجر یا مالک

  • تخلف مستاجر از بعضی شروط قرارداد
  • انجام یک عمل حقوقی مانند معامله و نقل و انتقال حق سرقفلی
  • انجام یک عمل مادی مانند تعمیرات یا تغییرات اساسی

همانطور که بیان شد، در مورد حق مالکانه در قانون صحبتی نشده است و اصطلاحی عرفی است که بین مردم رایج است.

معمولا زمانی که مستاجر قصد انتقال یا فروش سرقفلی را دارد مالک مبالغی تحت عنوان حق مالکانه را مطالبه می کند و ممکن است مستاجر به سبب عدم آگاهی از شرایط به هر خواسته ای از سوی مالک رضایت دهد و مبلغ درخواستی را به او پرداخت می کند تا بتوانند سرقفلی را بفروشد.

بیشتر بخوانید: فروش سرقفلی بدون اجازه مالک

بنابراین به طور کلی باید گفت که حق مالکانه حقی ناشی از عرف است که در موارد سکوت، اجمال و تناقض قوانین و … به عنوان قاعده ای حقوقی پذیرفته شده است.

درصد حق مالکانه در انتقال محل سرقفلی به غیر

در این حالت برای مشخص کردن میزان حق مالکانه سرقفلی، دو حالت متصور است:

1-وقتی که انتقال به معنای رفع ید مالک سرقفلی و وضع ید غیر بر آن به طور دائمی باشد. مانند مواردی که از طریق: هبه، بیع صلح، وقف و هر قرارداد دیگری که شخص ثالث را مالک دائمی آن خواهد کرد، منتقل شود. در این صورت درصد حق مالک از انتقال سرقفلی به این نحو است:

ارزش ملک تا ۵۰۰ میلیون تومان : ۱۰ درصد

بالاتر از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان : ۸ درصد

از یک میلیارد تا 2 میلیارد تومان : ۶ درصد

از 2 میلیارد تا 4 میلیارد تومان : ۴ درصد

بیش از 4 میلیارد تومان : ۲ درصد

2- انتقال به معنای رفع ید مالک سرقفلی و وضع ید غیر بر آن به شکل موقتی باشد نه دائمی مانند انتقال از طریق قرارداد اجاره، عاریه، مشارکت و مضاربه که در این حالت درصد مالک عبارت است از: ‌

ارزش ملک تا ۵۰ میلیون تومان : ۲ درصد

از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان : ۱ درصد

از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان : ۷۵/0 درصد

بیش از ۵۰۰ میلیون تومان : ۵/0 درصد

وکیل تعیین درصد حق مالک در فروش سرقفلی

وکیل سرقفلی

مردم عادی در بسیاری مواقع به دلیل نداشتن تجربه و عدم اطلاع از قوانین و مقررات نمی توانند از حقوق قانونی خود استفاده کنند.

به عنوان مثال، در مورد حق مالک از سرقفلی بیشتر افراد تصور می کنند اگر با مبلغ درخواستی مالک تحت عنوان حق مالکانه موافقت نکنند و این مبلغ را نپردازند دیگر نمی توانند سرقفلی را انتقال دهند. در حالی که اگر مالک به انتقال سرقفلی رضایت ندهد، مستاجر می تواند از راه قانونی و مراجعه به مراجع قضایی اقدام کند.

در این شرایط مستاجر می تواند درخواست تجویز انتقال منافع را مطرح کند و اگر دادگاه پس از بررسی پرونده، حق را به مستاجر بدهد، حکم تجویز انتقال منافع را صادر می کند تا انتقال منافع بدون پرداخت درصد مالکانه انجام شود.

به طور کلی افرادی که حق سرقفلی دارند، برای جوگیری از وقوع هرگونه مشکلی در تنظیم سند سرقفلی و حق انتقال آن، قبل از هر اقدامی باید با یک وکیل متخصص در امور سرقفلی یا قراردادها مشورت کنند و بهتر است که انجام کار را به او پسپارند.

گروه وکلای حامیان عدالت نیز در تهران جهت ارائه انواع خدمات حقوقی مربوط به تنظیم قراردادها، اجاره، سرقفلی و حق کسب ، امور ملکی و سایر مسائل و موضوعات حقوقی و کیفری با حضور وکیل ملکی مجرب و متخصص آماده کمک به شهروندان محترم می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل ملکی :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

Recent search terms:

  • https://hamyanedalat com/درصد-حق-مالک-در-فروش-سرقفلی/

سرقفلیملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

1 دیدگاه

  • سلام
    سر قفلى مغازه ايي را شريكى خريدهايم شريك ما بعدا ملك انراهم خريدارى كرده است
    ١- هرسال ملك را اجاره ميدهيم حق مالكيت از درامد اجاره چقدر بايد باشد؟؟؟
    ٢- حق مالكيت ملك از نصف سهم من بعنوان مستاجر چقدر بايد باشد ؟؟
    ايا هردو هزينه فوق بايد به مالك پرداخت شود ؟؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری