بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

مقدمه

هر خانمی که در ایران و طبق قوانین ایرانی و اسلامی ازدواج کند بعد از جاری شدن خطبه عقد صاحب مهریه به میزان مندرج در عقدنامه می شود. بنابراین زوجه هر زمان که بخواهد با درخواست طلاق یا بدون درخواست طلاق می تواند مهریه خود را از همسرش درخواست کند. امروزه موضوع مهریه از موضوعات حقوقی مهم و مساله برانگیز جامعه است که با توجه به تغییر قوانین مربوطه لازم است برای به اجرا گذاشتن مهریه و اطلاع از بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه از یک مشاوره یا وکیل حرفه ای و کاربلد در این زمینه استفاده شود.

مهریه به دو صورت مهریه عندالمطالبه یا مهریه عندالاستطاعه می تواند تعیین شود تفاوت این دو حالت این است که در نوع اول، زن هر وقت که بخواهد می تواند درخواست مطالبه مهریه بدهد و حتما باید تا میزان 110 سکه مهریه او از سوی مرد پرداخت شود.

اما در نوع دوم زن تنها زمانی می تواند مهریه خود را دریافت کند که مرد استطاعت مالی پرداخت مهریه را داشته باشد.

به طور کلی برای بانوانی که تقاضای درخواست مهریه خود را دارند این سوال مهم وجود دارد که بهترین راه به اجرا گذاشتن مهریه چه راهی است.

برای دریافت پاسخ این سوال توصیه می شود، این مطلب را که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت در رابطه با بهترین راه دریافت مهریه ارائه می شود، مطالعه کنید.

روش به اجرا گذاشتن مهریه

روش های دریافت مهریه

معمولا مهریه در ایران مواردی مانند ملک، وجه نقد یا سکه بهار آزادی است. اما به طور کلی باید در نظر داشت که برای صحت مهریه و امکان دریافت آن، مهریه باید ویژگی هایی داشته باشد. از جمله اینکه مهریه باید:

  • ارزش مالی داشته باشد
  • مشخص و معین باشد
  • قابل تملک باشد
  • مشروع باشد

اگر این شرایط در مهریه رعایت نشود مهریه باطل است اما عقد صحیح است.

مهریه از دو طریق قابل دریافت است:

  • از طریق اجرای ثبت
  • از طریق دادگاه خانواده

موضوعی که در اینجا محل بحث است، پیدا کردن بهترین راه دریافت مهریه است. با توجه به نظر وکلا و حقوقدانان، در حال حاضر بهترین و اولین روش دریافت مهریه مراجعه به وکیل متخصص و اقدام از طریق اجرای ثبت است. در ادامه نحوه دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت توضیح داده می شود.

البته لازم به ذکر است که طبق بخشنامه ریاست قوه قضاییه ناظر به اجرای بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه، کلیه محاکم ایران از پذیرش دادخواست مهریه قبل از مراجعه به اداره ثبت منع شده اند.

بنابراین در حال حاضر بحث انتخاب بین دو روش مطرح نیست بلکه زوجه برای دریافت مهریه، حتما باید ابتدا از طریق اجرای ثبت درخواست مطالبه مهریه بدهد و دیگر نمی تواند برای مطالبه مهریه مستقیما به دادگاه مراجعه کند.

با توجه به اینکه برای مطالبه مهریه نمی توان مستقیم به دادگاه رفت تنها زمانی که زن نتواند بصورت توافقی و از طریق اجراییه ثبت مهریه خودش را از مرد دریافت کند دادگاه در مورد مهریه تعیین تکلیف می کند.

روش های به اجرا گذاشتن مهریه

نحوه دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت

جهت مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه باید در مرحله اول به دفتر ازدواجی که عقد او و همسرش در آن دفتر واقع شده است مراجعه کند و در خواست کتبی خود را جهت صدور اجراییه تقدیم کند.

اگر آن دفترخانه، تغییر آدرس داده باشد یا دفتردار آن بازنشسته شده باشد، زوجه به کانون سردفتران یا اداره ثبت همان شهر مراجعه می کند تا کفیل دفترخانه یا آدرس جدید آن دفترخانه را پیدا کند.

لازمه صدور این اجراییه وجود شرایط خاصی است، از جمله اینکه:

  • مطالبه مهریه به موجب سند رسمی (عقدنامه ثبت شده در دفتر ازدواج) باشد.
  • مهریه منجز باشد یعنی معلق به شرط خاصی نباشد.
  • مهریه موجل نباشد یعنی زمان برای آن مشخص نشده باشد.

سردفتر دفترخانه رسمی با وجود این شرایط، مراحل صدور اجراییه را انجام می دهد و پس از صدور، اجراییه را به زوج (مرد) ابلاغ می کند.

پس از ابلاغ اجراییه مرد 10 روز مهلت دارد که مهریه را پرداخت کند و در صورت عدم توانایی در پرداخت همه مهریه به صورت یکباره، باید روش پرداخت را مشخص و اعلام کند.

در صورتی که هیچ اقدامی از سوی زوج برای پرداخت مهریه انجام نشود، به میزان بهای مهریه، اموال مرد توقیف می شود و اگر بعد از توقیف اموال نیز اقدامی برای پرداخت انجام ندهد، اموال توقیفی زوج به جز مستثنیات دین (شامل موارد ضروری برای زندگی) جهت فروش به مزایده گذاشته می شود و از محل فروش این اموال، مهریه زوجه پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: اجرا گذاشتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف

 مزیت روش مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بر دادگاه

اولین و مهمترین دلیل برتری روش مطالبه مهریه بر استفاده از روش دادگاه، سرعت در رسیدگی به موضوع است. همانطور که گفته شد، زوجه با مراجعه به اجرای ثبت و تقدیم اصل سند ازدواج و کپی آن، تقاضای صدور اجراییه می کند و ثبت نیز پس از انجام مراحل، اجرائیه را صادر می کند.

زوج بعد از دریافت ابلاغیه، باید هرچه سریعتر اقدام به پرداخت مهریه کند و در صورت عدم پرداخت مهریه، برای آن ضمانت های اجرایی مانند مزایده اموال و ممنوع الخروج شدن را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: ممنوع الخروج کردن توسط وکیل

اما در روش مطالبه مهریه از دادگاه باید مراحل شکلی، شامل تقدیم دادخواست و تعیین وقت رسیدگی انجام شود که همین امر باعث طولانی شدن کار می شود.

بهترین روش مطالبه مهریه

مزیت دیگر همانطور که بیان شد، امکان ممنوع الخروجی مرد در روش اجرای ثبت است در حالی که در مطالبه مهریه از طریق دادگاه این امر امکان ندارد.مزیت مهم دیگر روش ثبت بر دادگاه، کمتر بودن هزینه آن است، در حالی که در مطالبه از روش دادگاه، رسیدگی با پرداخت هزینه دادرسی شروع می شود.

و در نهایت اینکه صدور اجراییه مشمول مرور زمان نمی شود در حالی که طبق ماده 168 قانون اجرای احکام، برای دادگاه، مرور زمان پنج ساله در نظرگرفته شده است.باید به این نکته توجه داشت که در صورت بخشش مهریه از سوی زن، دیگر او نمی تواند به هیچ وجه مهریه خود را مطالبه کند.

بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز برای به اجرا گزاشتن مهریه

انتخاب بهترین وکیل دریافت مهریه

با توجه به اینکه مراحل اجرا و دریافت مهریه مخصوصا در شهرهای بزرگ مانند تهران ممکن است با پیچیدگی ها و دردسرهایی همراه شود که وقت و هزینه زیادی را برای زوجه به همراه داشته باشد.

توصیه می شود، افرادی که چنین تصمیمی دارند از یک وکیل مهریه متخصص در امور خانواده و مهریه برای پیشبرد سریع و دقیق پرونده خود استفاده کنند.

بهترین وکیل برای کسانی که به دنبال بهترین روش دریافت مهریه هستند افرادی هستند که به طور تخصصی در دعاوی خانواده فعالیت دارند و به خاطر اطلاعات و تجربه های موفقی که در این زمینه دارند و به جهت تسلطی که بر روند کار دارند، می توانند بهترین راه های موجود را برای کسب نتیجه مطلوب در پرونده به کار ببرند.

گروه وکلای حامیان عدالت با در اختیار داشتن وکلای مجرب و متخصص در امور مربوط به دعاوی خانواده و مهریه، حامی و مشاور شما در انجام تمام مراحل اخذ مهریه به بهترین و سریع ترین روش های ممکن می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل مهریه :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

مهریهخانواده

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری