در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

حقوق زن در طلاق توافقی

امروزه و با گسترش روابط و دنیای دیجیتال و فضای مجازی زندگی ها دگرگون شده و روابط افراد بسیار بیشتر شده و گاهی با افراد ناشناس و یا افراد غیر معتمد وارد رابطه فامیلی شده و با هم ازدواج کنند که گاه بعد از گذشت مدتی از زندگی و اختلاف سلیقه ها و فرهنگ ها گاها کار آنها به دادگاه کشیده شده و باعث جدایی آنها شده و در اینجاست که موارد اختلاف خود را نشان داده و گاهی گرفتاری هایی برای آنها و عدم توافق هایی بینشان پیش می آید.

و دادگاه باید بین آنها داوری کرده و طبق قانون های مدون کشور بین آنها حکم نماید. که در این صورت طلاق توافقی یکی از بهترین راه حل هایی است که وجود دارد و زود به نتیجه می رسد. به این صورت که هرکدام از آنها از مقداری از حق خود گذشت نمایند و کار را خاتمه دهند.

اگر زن و مردی بخواهند با طلاق توافقی از هم جدا شوند. که باید در همه موارد به توافق برسند بعد پرونده خود را به شعبه دادگاه ارائه دهند.

مهریه در طلاق توافقی

در جامعه ی کشورهای اسلامی حق طلاق مرد در برابر حق مهریه زن قرار می گیرد. وقتی که طلاق توافقی رخ می دهد با توجه به اینکه حق طلاق توافقی بوده است حق مهریه نیز کاملا توافقی است در این صورت پرداخت مهریه طبق توافقی ست که بین زن و مرد رخ داده است.

مهریه در طلاق توافقی

حال ممکن است طبق توافقی که بین زن و مرد است پرداخت مهریه به صورت تمام و کمال باشد یا به صورت اقساطی و یا ممکن است زن و مرد با هم توافق کنند که در مقابل حق طلاق مرد، زن نیز از مهریه ی خود صرف نظر کند. و مهریه ی خود را ببخشد که در اکثر موارد زن برای اینکه از همسر خود طلاق توافقی بگیرد از مهریه ی خود می گذرد.

نفقه در طلاق توافقی

وقتی که زن و مرد باهم ازدواج میکنند و صیغه ی محرمیت بین آنها خوانده می‌شود نفقه زن به عهده مرد است. مثلا زن و شوهر که چندین سال باهم زندگی می کنند و در طول این سال ها زن هیچ نفقه ای از مرد نگرفته است. هنگام طلاق می تواند نفقه این سال ها را یکجا از همسر خود مطالبه نماید. البته گرفتن نفقه به صورت تمام و کمال و یا اینکه بخواهد نفقه خود را ببخشد بستگی به توافقی دارد که بین زوج و زوجه رخ داده است.

نفقه در طلاق توافقی

اگر طلاق توافقی باشد چون معمولا مردان نمی‌خواهند از همسر خود جدا شوند در این صورت زن برای اینکه از بتواند طلاق توافقی بگیرد نفقه خود را می بخشد. این بخشش از طرف زن می تواند در مقابل راضی کردن مرد برای توافق جهت جدایی و گرفتن طلاق توافقی موثر باشد که گاه کارساز و گاهی هم بی ثمر می باشد ولی به هر حال کاملا وابسته به توافقی است که بین زن و شوهر صورت می گیرد.

جهیزیه در طلاق توافقی

هنگامی که زن و مردی باهم ازدواج میکنند و برای خود خانه ای مشترک اختیار می کنند معمولا طبق آداب و رسوماتی که از گذشته تا الان وجود دارند زن جهیزیه ای که از طرف خانواده به عنوان هدیه و یا کمک برای شروع یک زندگی مشترک دریافت می کند با خود به خانه بخت می برد او می تواند این جهیزیه را لیست کند و از شوهر خود بخواهد آن را امضا کند تا هنگام طلاق بتواند بدون هیچ مشکلی جهیزیه خود را پس بگیرد.

و در صورتی که بین زن و شوهر مشکلی پیش بیاید زن می تواند لیست خود را به دادگاه ارائه کند و حکم پس گرفتن جهیزیه را از دادگاه بگیرد. که در بسیاری از مواقع معمولا زن جهیزیه ی خود را با حکم دادگاه پس می گیرد.

بیشتر بخوانید: روند حقوقی حکم طلاق توافقی

نگهداری فرزندان در طلاق توافقی

فرزندان در طلاق توافقی

بعد از طلاق دغدغه زنان حضانت فرزندانشان است که معمولا در طلاق توافقی در مورد حضانت فرزندان نیز توافق می کنند. دادگاه طبق این توافق حکم صادر می کند. چرا که توافقی که بین زن و شوهر در مورد حضانت فرزندان صورت گرفته است برای دادگاه مهم است.

تقسیم اموال در طلاق

طبق قانون اسلامی هم زن و هم مرد در اداره کردن مال و اموال خود مستقل هستند و هر طور که بخواهند می توانند اموال خود را کنترل و اداره کنند. زن در زمان زوجیت هر چیزی که بدست آورده است چه منقول و چه غیر منقول می تواند به تنهایی آنها را اداره و تصرف کند. و همچنین مرد نیز حتی در صورت متاهل بودن در اموال شخصی خود به صورت تمام و کمال دخل و تصرف کند.

البته زوج و زوجه می توانند شرط و شروط های تقسیم دارایی که مخالف قانون نباشند را بین خود توافق کنند و سردفتر ازدواج مورد توافق شده را در عقدنامه بنویسد. طبق شرطی که در سند ازدواج آمده است و زوجین آن را امضا می کنند اگر درخواست طلاق خواست زوجه نباشد در این صورت مرد موظف است تمام مال و اموال و دارایی را که در ایام زناشویی و همسر خود به دست آورده است را نصف کند و نصف دارایی خود را به زوجه منتقل کند.

بیشتر بخوانید: برای درخواست طلاق توافقی کجا باید رفت؟

البته اگر درخواست طلاق بخاطر تخلف زن باشد و این تخلف برای دادگاه ثابت شود در این صورت دادگاه حکم برای تقسیم اموال مرد نمی دهد. شرط تقسیم نصف دارایی مرد این است که درخواست طلاق از طرف مرد باشد. اگر طلاق توافقی باشد، یا درخواست زوجه باشد در این صورت دادگاه حکم تصنیف دارایی را نمی دهد.

تقسیم اموال در طلاق توافقی

زوجه می تواند دارایی هایی را از زوج درخواست کند که فقط در ایام زناشویی بدست آورده باشد طبق نظر دادگاه دارایی هایی که مرد از طریق ارث پدری به او رسیده است زوجه نمی تواند دخل و تصرفی در آنها داشته و آنها را مطالبه نماید.

عواملی که در تصمیم قاضی پرونده جهت شرط میزان تصنیف دارایی می توانند موثر باشند عبارتند از: وضع مالی زوج و زوجه هنگام طلاق، میزان مهریه و میزان وصول آن توسط زوجه، سن و وضعیت جسمانی زوج و زوجه، سال های زوجیت و مالی که زوج به زوجه ممکن است داده باشد. که بررسی و شناسایی این موارد توسط قاضی پرونده صورت می گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق توافقی و مشاوره با وکیل طلاق توافقی تماس بگیرید.

(10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

طلاق توافقیخانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری