سرقفلی املاک صنعتی

آیا سرقفلی قابل توقیف است؟

حق سرقفلی

همانطور که می دانید قانون گذار در ایران، برای حمایت از مستاجر ملک تجاری، حق سرقفلی که دارای امتیازات خاصی است را برای او ایجاد کرده است.

به موجب ماده 6 قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۷۶: مالک، ملک تجاری در زمان اجاره ملک، می تواند مبلغی تحت عنوان سرقفلی از مستأجر دریافت کند و مستأجر نیز در زمان قرارداد اجاره می تواند برای واگذاری حق سرقفلی، مبلغی را به عنوان سرقفلی از موجر یا مستأجر دیگر دریافت کند.

 پس طبق این ماده اصل بر جواز انتقال سرقفلی است مگر اینکه در عقد اجاره حق انتقال سرقفلی به غیر از مستاجر سلب شده باشد.

طبق تبصره این ماده، اگر مالک از مستاجر مبلغ سرقفلی را دریافت نکرده باشد اما مستأجر، ملک را با دریافت سرقفلی به دیگری واگذار کند بعد از پایان قرارداد اجاره مستأجر اخیر حق مطالبه سرقفلی از مالک اصلی را ندارد.

حق سرقفلی املاک صنعتی

سرقفلی، موجب اولویت و تقدم تاجر در اجاره و فعالیت در محل کار می شود. این حق با پراخت مبلغی در ابتدای اجاره و مبلغ کمی به صورت ماهیانه به عنوان سرقفلی ایجاد می شود.حق سرقفلی، مانند حق کسب و پیشه قانون سال 56 حقی نیست که به مرور زمان در ملک تجاری ایجاد شود بلکه در زمان عقد اجاره و با توافق طرفین ایجاد می شود.

سرقفلی از اموال غیرمنقول تبعی محسوب می شود که دارای ارزش مالی است و قابل توقیف می باشد. طبق قانون، موجر باید در زمان پایان اجاره، مبلغ سرقفلی را به نرخ روز به صاحب حق سرقفلی بپردازد.

حق سرقفلی مخصوص اماکن تجاری است یعنی اماکنی که برای کسب و کار و فعالیت های تجاری استفاده می شود و در مورد اماکن مسکونی موضوعیت ندارد.

املاک صنعتی مانند کارخانه ها نیز از اماکن تجاری محسوب می شود. در ادامه، گروه وکلای حامیان عدالت در مورد بحث سرقفلی در اماکن صنعتی توضیحاتی ارائه می دهد.

املاک صنعتی

املاک صنعتی به هر نوع ملکی اعم از زمین یا ساختمان گفته می شود که مجوز انواع فعالیت های صنعتی مانند تولید، انبار و یا توزیع را داشته باشد.

ملک صنعتی، ملکی است که برای تولید واقعی چیزی استفاده می شود. این ملک می تواند یک کارخانه، کارگاه تولیدی، تعمیرگاه، گاراژ و … باشد. معمولا ملک صنعتی برای صنایع سبک، متوسط یا سنگین به کار  برده می شود.

املاک صنعتی

املاک صنعتی معمولا در شهرک های صنعتی یا خارج شهرها قرار دارند حتی اگر با توسعه شهری نیز ملک صنعتی داخل محدوده شهری واقع شود، معمولا دستگاه های مربوطه، به دلایلی مانند بحث آلودگی، ایمنی و … حکم انتقال آن صنعت را به خارج شهر می دهند.

سرقفلی املاک صنعتی مانند سایر املاک تجاری از قوانین مربوطه تبعیت می کند و به عنوان یک مال غیر منقول تبعی دارای ارزش مالی است، معمولا سرقفلی در املاک صنعتی ارزش بالاتری نسبت به سایر املاک تجاری دارد و قابل نقل و انتقال نیز می باشد.

انتقال سرقفلی در املاک صنعتی

انتقال سرقفلی در املاک تجاری، می تواند به صورت قهری، قراردادی و قضایی انجام شود. در املاک صنعتی نیز به همین صورت است. بنابراین در بحث ورشکستگی صنایع یا فوت صاحب حق سرقفلی و یا فروش سرقفلی ملک صنعتی امکان طرح انتقال سرقفلی وجود دارد.

با توجه به اینکه سرقفلی با توافق طرفین و به سبب امتیازات ملک تعیین می شود، در املاک صنعتی مانند کارخانه ها داشتن برند و علائم تجاری كه براي امتياز و تشخيص محصول صنعتي انتخاب مي شوند و یا داشتن علامت استاندارد، از عواملی هستند که در افزایش ارزش سرقفلي بسیار موثر هستند.

بیشتر بخوانید: سرقفلی چند درصد ارزش ملک است؟

در شرایطی مانند فروش و انتقال سرقفلی املاک صنعتی، یا فوت صاحب حق و تقسیم مایملک و سایر مواردی از این دست که نیاز به تعیین ارزش سرقفلی و یا طرح دادخواست و دعاوی وجود دارد، به دلیل ارزش بالای سرقفلی و قوانینی که در این خصوص وجود دارد، بهترین راه برای افرادی که درگیر این موضوع هستند، مراجعه به یک وکیل پایه یک یا مشاور متخصص و مجرب حقوقی در حوزه املاک و سرقفلی است.

انتقال سرقفلی در املاک صنعتی

با استفاده از وکیل، افراد می تواند مطمئن باشند که مراحل کار به صورت قانونی و اصولی انجام می شود و از بروز ضرر و زیان و مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می شود.

بیشتر بخوانید: سرقفلی در شرکت های تضامنی

به همین منظور گروه وکلای حامیان عدالت، جهت حل و فصل دعاوی و انجام امور حقوقی مربوط به املاک تجاری و املاک صنعتی در موضوع سرقفلی و سایر امور مربوطه با حضور بهترین وکلای حوزه املاک و مستقلات در خدمت شهروندان محترم می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل ملکی :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

سرقفلیملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری