سرقفلی چند درصد ارزش ملک است؟

سرقفلی چند درصد ارزش ملک است؟

سرقفلی چیست؟

سرقفلی، مبلغی است که در ابتدای مدت اجاره ملک تجاری به مالک ملک تحت عنوان سرقفلی پرداخته می شود و مستاجر به موجب پرداخت آن مبلغ، مالک حق سرقفلی می شود.

سرقفلی به نوعی حق کسب و کار در یک ملک تجاری است. برای ارزیابی و ارزش گذاری سرقفلی ملک تجاری، عواملی مانند امکانات ملک، موقعیت و کیفیت بناء و سایر عوامل موثر در نظر گرفته می شود.

قبل از تصویب قانون موجر و مستاجر سال 1376، بر اساس قانون سال 1356 برای مستاجر ملک تجاری، حقی تحت عنوان حق کسب و پیشه وجود داشت و آن حق در اثر مرور زمان و با فعالیت مستاجر ایجاد می شد، بنابراین ملاک ارزیابی حق کسب بر اساس مدت زمان اجاره، کیفیت و کمیت جذب مشتری و نوع فعالیت تجاری تعیین می شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرقفلی با مالکیت به زبان ساده

از آنجا که سرقفلی قابل انتقال و معامله است و با توجه به اینکه سرقفلی به جهت ارزش بالایی که دارد از موضوعات مهم اقتصادی در بین بازاریان است و به نوعی اعتبار کسبه در بازار تلقی می شود، سوالی که در این زمینه برای افراد وجود دارد این است که سرقفلی چند درصد ارزش ملک، قیمت دارد؟ و یا اینکه ارزش سرقفلی چطور و بر اساس چه ملاک هایی تعیین می شود؟

در این مطلب که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت تهیه شده است، توضیحاتی در مورد سرقفلی، درصد آن به نسبت ارزش ملک و نحوه ارزیابی آن ارائه می شود.

قیمت گذاری و ارزیابی سرقفلی

قیمت گذاری و ارزیابی سرقفلی

یکی از تفاوت هایی که بین حق سرقفلی و حق کسب و پیشه وجود دارد و به آن اشاره شده این است که حق سرقفلی در ابتدای زمان اجاره و با پرداخت مبلغ سرقفلی از سوی مستاجر ایجاد می شود اما، حق کسب یا پیشه در زمان انعقاد قرارداد ایجاد نمی شود، بلکه تدریجا و با توجه به کیفیت کار مستاجر ایجاد می شود.

بنابراین ملاک تعیین ارزش مالی این دو حق متفاوت است، برای محاسبه و تعیین ارزش سرقفلی به عواملی مختلفی مانند نوع فعالیت، ویژگی ها، کیفیت و موقعیت ملک، تجهیزات و امکانات بنا توجه می شود در حالی که در تعیین ارزش حق کسب، عوامل دیگری مانند زمان اجاره، رونق کار، جذب مشتری، شهرت مستاجر و نوع تجارت، مستاجر موثر است.

به طور کلی باید گفت، قانون معیار مشخصی برای تعیین این حق بیان نکرده و در نهایت ارزش سرقفلی در مواردی مانند انتقال و واگذاری آن از مالک به مستأجر یا از مستاجر به دیگری، توسط موجر پیشنهاد داده می شود و در صورت توافق طرفین، انتقال انجام می شود.

 اما در مواردی که تعیین ارزش حق توسط دادگاه باید انجام شود این ارزیابی توسط کارشناس و با در نظر گرفتن موارد مذکور انجام می شود.

 در مواردی که مستاجر سرقفلی را مجددا به مالک واگذار می کند، طبق ماده 10 قانون روابط موجر و مستأجر سال 76، ارزش آن در صورت عدم توافق طرفین با نظر دادگاه تعیین می شود.

شرایط تعیین درصد ارزش سرقفلی به نسبت ملک

تعیین درصد ارزش سرقفلی به نسبت ملک

شرایط تعیین درصد ارزش سرقفلی به نسبت ملک، توسط مرجع و کارشناس مربوطه به شرایط خاصی که در ماده 11 قانون مالک و مستاجر سال 1339 بیان شده، توجه می شود که به طور کلی این شرایط شامل این موارد می شود:

  • موقعیت، اعتبار و مرغوبیت محل ملک
  • نوع کار و فعالیت مستاجر
  • کیفیت و شرایط از نظر مزایایی که در عقد اجاره برای طرفین در نظر گرفته شده است.
  • مخارج تجهیز و زیباسازی ملک که توسط مستاجر پرداخت شده است.
  • مدت اشتغال و حسن شهرت مستاجر
  • وضعیت بنای مورد اجاره از نظر سن بنا، کیفیت ساخت، استحکامات و سایر شرایط …

بنابراین درصد و میزان خاصی برای تعیین ارزش سرقفلی وجود ندارد بلکه به صورت توافقی و یا با نظر کارشناس طبق معیارهای مذکور مشخص می شود.

بیشتر بخوانید: درصد حق مالک در فروش سرقفلی

علاوه بر بحث دعاوی و انتقال سرقفلی که نیاز به ارزیابی سرقفلی وجود دارد، طبق مقررات در صورت قرار گرفتن ملک تجاری در اجرای طرح دولتی یا شهرداری نیز به مالک ملک تجاری که اجاره داده نشده، مبلغی به عنوان سرقفلی یا حق واگذاری پرداخت می شود. پس در این موارد نیز ارزش سرقفلی ملک، باید محاسبه شود و به مالک آن پرداخت شود.

تعیین درصد ارزش سرقفلی

با توجه به توضیحات ارائه شده، بحث تعیین ارزش سرقفلی به نسبت ارزش ملک، از بحث های مهمی است که غفلت در مورد آن می تواند به ضرر یکی از طرفین قرارداد منجر شود.

بنابراین در مواردی که نیاز به تعیین ارزش سرقفلی وجود دارد حتما به افراد متخصص مراجعه کنید، تا ضرری متوجه شما نشود.

گروه وکلای حامیان عدالت، با همکاری بهترین و با تجربه ترین وکیل ملکی متخصص در امور ملکی، سرقفلی، قرارداد و سایر موضوعات مربوطه در خدمت مراجعین محترم در طرح و پیگیری انواع دعاوی املاک و سرقفلی و … می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل ملکی :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

Recent search terms:

  • https://hamyanedalat com/سرقفلی-و-ارزش-ملک/

سرقفلیملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری