دستور فروش ملک مشاع، مالی است یا غیر مالی؟

دستور فروش ملک مشاع، مالی است یا غیر مالی؟

دستور فروش ملک مشاع، مالی است یا غیر مالی

ملک مشاع، ملکی است که دو یا چند مالک دارد و هر مالکی به صورت اشتراکی در تمام ملک با دیگر مالکان شریک است. هر نوع تصرف مادی حتی در محدود سهم مالک مشاعی باید با اجازه سایر شرکاء انجام شود اما تصرفات حقوقی مانند معاملات، فروش ملک مشاع و انتقال ملک نیاز به اذن سایر شرکاء ندارد.

در مواردی که یکی از شرکاء بخواهد سهم خود را از ملک مشاع بفروشد، اگر بقیه شرکاء رضایت به تقسیم ندهند متقاضی فروش می تواند به اداره ثبت جهت افراز ملک مراجعه کند و در صورتی که ملک از نظر کارشناس اداره ثبت قابل افراز نباشد، گواهی عدم افراز صادر می شود.

متقاضی می تواند برای فروش ملک با داشتن گواهی عدم افراز به دادگاه محل وقوع ملک مشاع مراجعه کند تا دادخواست دستور فروش را با ضمیمه گواهی عدم افراز ملک تقدیم کند و در نهایت از طریق صدور دستور فروش ملک مشاع توسط دادگاه، آن ملک به مزایده گذاشته شود و به فروش برسد و مبلغ حاصله به نسبت سهم هریک از شرکاء بین آن ها تقسیم شود.

بیشتر بخوانید: فروش ملک مشاع از طریق مزایده

در این شرایط یکی از سوالاتی که برای اشخاص مطرح می شود این است که درخواست دستور فروش ملک مشاع، یک دعوای مالی است یا غیرمالی؟

اهمیت طرح این سوال نیز به این دلیل است که اگر از دعاوی مالی محسوب شود، هزینه دادرسی در این موارد باتوجه به بهای خواسته مشخص می شود اما در دعاوی غیرمالی، هزینه دادرسی بر اساس تعرفه قانونی مشخص می شود.

 اگر این سوال برای شما نیز مطرح است می توانید با خواندن این مطلب که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت ارائه می شود، توضیحات مربوط به پاسخ این سوال را دریافت کنید.

دادخواست دستور فروش ملک مشاع، یک دعوای مالی است یا غیرمالی؟

در مورد اینکه دعاوی مربوط به املاک مشاع از نوع دعاوی مالی است یا غیر مالی، باید گفت با توجه به قوانین و نظریه های مشورتی، برخی از این دعاوی مالی و برخی دیگر از نوع دعاوی غیر مالی هستند.

دادخواست دستور فروش ملک مشاع

از جمله دعاوی مالی مربوط به ملک مشاع که با توجه قوانین و نظرات مشورتی می توان به آن اشاره کرد عبارتند از:

– دعوای فروش ملک مشاع با وجود اختلاف در مالکیت

– ابطال صورت جلسه افراز ملک مشاع با اختلاف در مالکیت

– دعوای افراز و تقسیم ملک مشاع با اختلاف در مالکیت

-دعوای بطلان تقسیم ملک مشاع با اختلاف در مالکیت

– دعوای الزام به فروش ملک مشاع با اختلاف در مالکیت

بیشتر بخوانید: افراز ملک توسط وکیل

در مورد دعاوی غیرمالی مربوط به ملک مشاع نیز باید گفت در تمام مواردی که نام برده شد اگر در مورد مالکیت ملک مشاع اختلافی نباشد دعوی غیرمالی محسوب می شود.

با توجه به اینکه اثبات مالکیت از جمله موارد دعاوی مالی محسوب می شود، بنابراین هر موردی که در آن، اختلاف در بحث مالکیت وجود داشته باشد به عنوان یک دعوای مالی محسوب می شود.

بنابراین دعوای دستور فروش ملک مشاع نیز در صورت اختلاف در مالکیت یک دعوای مالی است و در صورت عدم اختلاف در مالکیت از جمله دعاوی غیرمالی است.

بیشتر بخوانید: عناوین دعاوی مالی و غیر مالی

هزینه دادرسی دعاوی ملک مشاع

هزینه دادرسی دعاوی ملک مشاع

همانطور که بیان شد، هزینه دادرسی در دعاوی مربوط به ملک مشاع با توجه به اینکه دعوی مالی باشد یا غیرمالی متفاوت است.

در دعاوی مالی هزینه دادرسی با توجه به بهای خواسته تعین می شود و در دعاوی غیر مالی طبق تعرفه مشخص شده از سوی قوه قضاییه دریافت می شود.

بیشتر بخوانید: وکیل اعاده دادرسی

وکیل دعاوی ملک مشاع

متقاضی طرح دعاوی ملک مشاع باید دادخواست دقیقی تنظیم کند و به همراه مدارک شناسایی و مدارک مالکیت و سایر ادله و مدارک موجود به مرجع صالح رسیدگی تقدیم کند.

توصیه می شود در این دعاوی به دلیل حساسیت موضوع و مباحث مالی مهمی که در این نوع دعاوی وجود دارد، متقاضی برای سرعت و دقت انجام کار و احقاق حق خود، حتما از یک وکیل متخصص در امور ملکی برای تنظیم دادخواست و انجام مراحل طرح و رسیدگی دعوی استفاده کند.

وکیل دعاوی ملک مشاع

مالی و غیر مالی بودن دعوی نیز از موضوعاتی است که به راحتی تشخیص داده نمی شود اما یک وکیل مجرب به راحتی می تواند آن را تشخیص دهد، تا از رد دعوی و هزینه های اضافی جلوگیری کند

وجود وکیل متخصص متناسب با موضوع پرونده می تواند از طولانی شدن روند دادرسی و بروز مشکلات جدید در آینده و اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کند.

به همین منظور، گروه وکلای حامیان عدالت با حضور بهترین وکیل ملکی متخصص در انواع دعاوی ملکی، جهت حل و فصل مشکلات و طرح و پیگیری دعاوی در زمینه های مختلف ملکی در خدمت شهروندان و مراجعین محترم می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل ملکی :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

فروش ملک مشاعملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری