مضرات طلاق توافقی

مضرات طلاق توافقی

در شرع و قوانین حقوقی، طلاق به عنوان آخرین راه حل جهت رفع اختلاف میان زوجین در نظر گرفته شده است. طلاق می تواند به درخواست زوج یا زوجه و یا با توافق هر دو نفر انجام شود که در این صورت با عنوان طلاق توافقی شناخته می شود.

به همین جهت در این مقاله، گروه وکلای حامیان عدالت در رابطه با مزایا و مضرات طلاق توافقی برای زوجین و فرزندان آن ها، اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

طلاق توافقی

در طلاق توافقی، زن و مرد با رضایت یکدیگر اقدام به جدایی می کنند و از قبل در مورد حق و حقوق قانونی خود توافق می کنند.

مسائلی که در اقدام به طلاق توافقی، از قبل باید مورد توافق واقع شده باشد، شامل موضوعاتی مانند: حضانت فرزندان، اجرت المثل، نفقه، تقسیم اموال و بدهی ها و حضور در محضر می شود.

افراد برای طلاق توافقی باید در سامانه تصمیم، اقدام به ثبت درخواست طلاق نمایند و بعد از طی مراحل مشخص و جلسات مشاوره و دریافت نامه عدم امکان سازش، با حکم دادگاه، جهت اجرای طلاق اقدام نمایند.

مزایای طلاق توافقی برای زوجین

یکی از مهمترین مزایای طلاق توافقی برای زوجین، صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به طلاق هایی غیرتوافقی است. مزیت دیگر این طلاق، توافق زوجین بر سر مسائل حقوقی میان خود مانند: مهریه، نفقه، حضانت و … قبل از حضور در جلسات دادگاه است.دیگر مزیت این نوع طلاق، عدم تشکیل پرونده های متعدد و رفت و آمد کمتر طرفین به دادگاه و صدور رای در زمان کوتاه است.

مزایای طلاق توافقی

کاهش تنش و درگیری میان زوجین و خانواده و فرزندان آن ها نیز از دیگر مزیت های طلاق توافقی است. همچنین از آنجا که معمولا طلاق توافقی بدون تنش های شدید میان طرفین انجام می شود، این امکان را به زوجین می دهد که در صورت پشیمانی، بعد از گذشت مدتی با رفع اختلافات دوباره به یکدیگر برگردند.

مضرات طلاق توافقی برای زوجین

از مضرات و معایب طلاق توافقی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سهولت این نوع طلاق موجب می شود زوجین به جای تلاش برای بهبود وضعیت زندگی و سعی در رفع اختلافات میان خود، آن را به عنوان اولین راه حل برای مشکلات خود انتخاب کنند.
  • از سوی دیگر سرعت رسیدگی به پرونده های طلاق توافقی موجب می شود زوجین زمان لازم برای جبران اشتباهات خود را نداشته باشند و این امر موجب پشیمانی و آسیب روحی آن ها در آینده می شود.
  • سهولت و سرعت روند انجام طلاق توافقی، موجب تصمیم گیری های عجولانه و احساسی می شود و فرصت صلح و سازش میان زوجین را کاهش می دهد.
  •  سرعت بیشتر انجام طلاق توافقی نسبت به سایر موارد موجب ترویج طلاق و افزایش آمار طلاق می شود.
  • از مضرات دیگر طلاق توافقی، عدم آمادگی زوجین برای پایان دادن به زندگی مشترک است. در پرونده های طلاق غیر توافقی، زوجین به دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده، می توانند به تدریج خود را با شرایط وقف دهند و برای شروع زندگی جدید آماده شوند، اما در طلاق توافقی این زمان وجود ندارد و افراد بدون آمادگی لازم وارد مرحله جدیدی از زندگی می شوند.

به دلیل مواردی که بیان شد، سعی شده است که مدت طلاق توافقی نیز افزایش پیدا کند تا زوجین زمان بیشتری برای تصمیم گیری داشته باشند.

مضرات طلاق توافقی برای فرزندان

از مضرات طلاق توافق برای فرزندان زن و مردی که قصد طلاق دارند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • در بسیاری موارد زوجین به دلیل عجله و تمرکز بر روی توافقات بین خود، مصلحت فرزندان خود را در نظر نمی گیرند.
  • بیشترین افرادی که از طلاق ضربه می خورند، فرزندان هستند. زوجین در زمان طلاق توافقی، با تصمیمات عجولانه و غیرمعقول خود زندگی فرزندانشان را در معرض خطر قرار می دهند.

در هر صورت، طلاق به هر نحوی یکی از سخت ترین اتفاقات زندگی است و این تصمیم زمانی سخت تر می شود که زوجین دارای فرزند باشند.

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی

با توجه به اینکه طلاق یک امر حقوقی محسوب می شود و آثار خاص حقوقی به دنبال دارد، کسانی که قصد جدایی دارند، برای اطلاع از حق و حقوق قانونی خود و جلوگیری از تضییع حقشان، قبل از هرچیز باید از یک وکیل متخصص در زمینه امور خانواده مشورت بگیرند.

بیشتر بخوانید: دادخواست طلاق توافقی از طرف وکیل

وکیل طلاق توافقی، با گوشزد کردن حقوق قانونی موکل خود، می تواند او را از آسیب ها و ضررهای احتمالی حفظ کند و اموری که قبل از طلاق باید با همسر خود به توافق برسد را به او یاداوری می کند.

در همین راستا، گروه وکلای حامیان عدالت، با همراهی بهترین وکلای خانواده در تهران آماده حل و فصل انواع دعاوی خانواده و بر عهده گرفتن پرونده های طلاق توافقی می باشد.

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل طلاق توافقی

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

طلاق توافقی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری