وکیل ابطال سند رسمی

وکیل ابطال سند رسمی

دعوای ابطال سند رسمی

برای توضیح دعوی ابطال سند رسمی، ابتدا لازم است سند رسمی و الزام به تنظیم سند رسمی توضیح داده شود. با توجه به قانون مدنی، هر نوشته ای که افراد بتوانند در اثبات دعوی یا دفاع به آن استناد نمایند سند، نامیده می شود. در یک تقسیم بندی حقوقی سند به دو نوع: سند عادی و سند رسمی تقسیم می شود.

طبق تعریف قانون مدنی: سند رسمی به سندی گفته می شود که در اداره ثبت و اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد مامورین رسمی و در محدوده صلاحیت آن مامورین و طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد.

اما سند عادی به نوشته ای گفته می شود که در مکان غیر رسمی و با حضور شاهد تنظیم می شود.

از مزایای سند رسمی نسبت به سند عادی، اعتبار قانونی، امکان استفاده در مراجع مختلف (مانند دادگستری، اجراییات و …) می باشد.

ابطال سند رسمی

دعوی ابطال سند رسمی شکایتی است که براساس آن مدعی جهت باطل و بی اثر کردن یک یا چند سند رسمی به دادگاه مراجعه می کنند.این نوع دعاوی معمولا در مواردی مانند اینکه: سند طبق تشریفات قانونی صادر نشده باشد و یا اینکه که یک ملک به چند نفر فروخته می شود مطرح می شود.

بیشتر بخونید: وکیل ابطال مبایعه نامه

اما با توجه به اینکه سند رسمی طبق قانون و مقررات تنظیم می شود، برای دعوی باطل کردن آن حتما باید به مراجع قضایی مراجعه کرد.

در شرایطی که شخصی قصد ابطال یک سند را دارد، باید درخواست ابطال سند و مستندات و مدارک قطعی خود را، جهت ابطال سند نزد مرجع صالح ارائه دهد. ابطال سند موجب می شود همه نقل و انتقالات بعد از تنظيم سند، خود به خود باطل و بلااثر شوند.

اگر با چنین پرونده هایی مواجه هستید، توصیه می شود با توجه به مسائل و پیچیدگی های این نوع دعاوی، حتما قبل از هر اقدامی به وکیل ملکی با تجربه و متخصص در امور ابطال سند مراجعه نمایید و راهنمایی ها و مشورت های لازم را دریافت نمایید.

مرجع رسیدگی به دعوی ابطال سند

طبق ماده ۱۰ قانون اساسی دادرسی مدنی: رسیدگی اولیه به دعاوی در صلاحیت دادگاه های عمومی و انقلاب است مگر در مواردی که قانون ترتیب دیگری را مشخص کرده باشد.

بنابراین در دعوی ابطال نیز، با توجه به این که دعوای ابطال یک دعوای غیر مالی است، دادگاه محل وقوع ملک، مرجع عام صالح برای رسیدگی به این دعوی است مگر در مورد اسنادی که طبق مقررات خاصی رسیدگی به آن بر عهده مرجع دیگری است.

دعوی ابطال سند رسمی

بنابراین فرد خواهان این دعوی در ابتدا باید بداند که برای طرح دعوی ابطال سند به کجا مراجعه کند، چراکه مرجع قانونی صالح برای رسیدگی به این دعوی، با توجه به منشاء آن متفاوت است.

به عنوان مثال مرجع رسیدگی به دعوی ابطال سند با منشاء اشتباهات ثبتی طبق قانون ثبت در صلاحیت هیئت نظارت است. به همین جهت بهتر است افراد برای جلوگیری از بروز اشتباه در چنین دعاوی مهمی از حضور یک وکیل ملکی متخصص در ابطال سند استفاده کند.

وکیل ابطال سند رسمی

همانطور که بیان شد اسناد رسمی، بصورت قانونی و در مراجع معتبر و رسمی به ثبت می رسند و سند رسمی یک سند محکم محسوب می شود.

بنابراین شخصی که دعوای ابطال سند رسمی را مطرح می کند باید تخصص و مهارت کافی برای این کار را داشته باشد تا بتواند حکم ابطال سند را بگیرد.به همین دلیل به افرادی که به دنیال ابطال سند هستند پیشنهاد می شود حتما به یک وکیل با تجریه و متخصص ابطال سند رسمی مراجعه کنند تا بتوانند در این پرونده به موفقیت برسند.

بیشتر بخوانید: فروش مال غیر و دادخواست ابطال سند

وکیل ابطال سند رسمی

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مسائل مربوط به دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی و مسائل مربوط به امور ملکی و همچنین استفاده از مشاوره و راهنمایی وکلای با تجربه و متخصص در امور ملکی جهت رفع هر سوال و ابهامی در این زمینه پیشتهاد می شود.

می توانید با وکلای متخصص امور ملکی در گروه وکلای حامیان عدالت در ارتباط باشید و از خدمات حقوقی این مجموعه در زمینه امور ملکی استفاده نمایید.

تلفن های تماس با وکیل ابطال سند رسمی :

۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰۰۹۱۲۲۱۷۱۰۲۴۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱

ملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری