راه های انتقال سند بدون پایان کار

راه های انتقال سند بدون پایان کار

در خصوص راه های انتقال سند بدون اخذ پایان کار چه می دانید؟ امروزه با توجه به امکانات شهرها و انتقال جمعیت از سمت روستا به شهر، جهت انجام کار و درآمد، و افزایش تراکم جمعیت شهر، شهرداری ها و سازمان های مربوطه برای استحکام بنا و امنیت شهروندان قوانینی را تنظیم کرده‌اند که شهروندان هنگام ساخت ساختمان باید آنها را رعایت کنند تا از نظر جانی هنگام وقوع بلایای طبیعی و غیر طبیعی در امان باشند.

برای تضمین انجام این کار پس از ساخت ساختمان و اجرای آن، مامورین شهرداری از ساختمان بازدید کرده و در صورت رعایت نکات گفته شده، یک گواهی به آنها داده می‌شود که نشان از رعایت قوانین می باشد.

انتقال سند به همراه پایان کار چیست؟

هنگامی که ساختمانی احداث می شود باید از سازمان های ذیربط و ارگان های مربوطه مجوز احداث ساختمان را گرفته، برابر نقشه ای که به آنها داده شده است ساختمان را بنا کند. در غیر این صورت ساختان مورد تایید آنها نمی باشد.

برای ساختمان هایی که به اتمام رسیده اند سندی برای تایید اینکه این بنا مورد تایید می باشد، تنظیم و صادر می شود که گواهی مورد تایید بودن این ساختمان می باشد.

به این صورت است که ماموران شهرداری پس از بازدید از ساختمان و تایید ساختمان از نظر موارد فنی و تایید آن برابر نقشه ارائه شده، طی مراحل قانونی و اداری اقدام به صدور گواهینامه ای می نمایند که نشان می دهد ساختمان از نظر شهرداری مورد تایید می باشد و قوانین مربوط به ساختمان سازی در آن رعایت شده است که به آن گواهی پایان کار گفته می شود.

انتقال سند به همراه پایان کار

همچنین از نظر اداره ثبت و اسناد نیز گواهی پایان کار، که از طرف شهرداری صادر می شود. لازمه انجام کارهای صورتمجلس تفکیکی برای واحدهای ساختمان می باشد. و تا زمانی که صورتمجلس تفکیکی وجود نداشته باشد، اداره ثبت برای هر کدام از واحدهای ساختمان سند مالکیت مجزا صادر نمی‌نماید.

بیشتر بخوانید: الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی توسط وکیل

روش انتقال سند بدون پایان کار

پیش نیاز معامله ساختمان و ثبت رسمی آن در دفاتر رسمی، گواهی پایان کار می باشد. اما سوال اینجا است که آیا انتقال سند بدون پایان کار امکان پذیر است؟ هنگام معامله و ثبت رسمی آن در دفاتر اسناد رسمی، باید استعلاماتی گرفته شود. که بدون وجود این استعلامات آنها نیز از نظر قانونی مجاز به ثبت این معامله نیستند. که از جمله این استعلامات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- طرفین باید ممنوع المعامله نباشند.

2- ساختمان نباید بازداشت باشد. به این معنی که حق مالی و مالکیتی مالک ساختمان نباید مشکل داشته باشد

3- ساختمان نباید دارای تخلفات ساختمانی باشد

4- پرداخت مالیات معاملاتی صورت گرفته باشد.

انتقال سند بدون پایان کار

لازم به ذکر است که پاسخ استعلامی که برای یک دفترخانه صادر می شود، فقط همان دفترخانه می تواند آن را مستند قرار دهد به این معنی که استعلام گرفته شده برای هر دفترخانه را فقط می توان در همان دفترخانه متقاضی استعلام مورد استفاده قرار داد و در دفاتر دیگر معتبر نمی باشد و همچنین باید خودشان اقدام به دریافت استعلام نمایند.

زمان اعتبار این استعلامات در صورتی که دفترخانه و ثبت اسناد در یک شهر قرار داشته باشند مدت اعتبار آن یک ماه و اگر در یک شهر قرار نداشته باشند 45 روز می باشد.

برای ثبت یک معامله ساختمانی باید استعلامات موارد بالا از سازمان های مربوطه گرفته شود و در دفاتر اسناد رسمی جهت ثبت معامله ارائه شود. در غیر این صورت امکان ثبت معامله به صورت رسمی وجود ندارد. یعنی اگر ملکی دارای سند رسمی نباشد، امکان خرید و فروش آن و ثبت در دفاتر اسناد رسمی میسر نمی باشد.

ملک و ساختمانی که دارای سند می باشند، برای ثبت معاملات آنها ابتدا باید از شهرداری گواهی استعلام گرفته شود و از اینکه ساختمان دارای تخلفات ساختمانی نباشد و دارای گواهی پایان کار باشد اطمینان حاصل شود. تا بتوان معاملات آنرا در دفاتر اسناد رسمی ثبت نمود. ثبت و انتقال سند بدون پایان کار امکان پذیر نمی باشد.

نکات مهم پایان کار

نکاتی که درمورد پایان کار، باید آنها را مدنظر قرار دهیم:

  • گرفتن گواهی پایان کار از شهرداری وظیفه ای است بر عهده مالکین، قائم مقام و یا وکیل قانونی آنها.
  • طبق قانون پیش فروش، قراردادهای پیش فروش باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.
  • صدور گواهی پایان کار در ساختمان هایی که دارای تخلف می باشند. منوط به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد. و در صورتی که رای مبنی بر تخریب ساختمان باشد، در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می باشد.

بیشتر بخوانید: وکیل ماده 100 شهرداری

  • در مناطقی که خارج از محدوده قانونی و حریم شهرداری می باشند صدور گواهی احداث ساختمان و گواهی پایان کار بر عهده وزارت کشور – استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهیاری – می باشد.
  • گواهی پایان کار و گواهی عدم تخلفات ساختمانی، و تعهد فروشنده به اخذ آنها، باید به صورت روشن و با ذکر تاریخ دقیق سررسید و ضمانت اجرایی دقیق در قرارداد ذکر شده باشد. همچنین در قرارداد حتی ذکر تاریخ حضور در دفتر ثبت اسناد نیز ذکر شده باشد.
  • در صورتی که فروشنده از حضور در دفاتر اسناد رسمی جهت انتقال سند حاضر نشد و شما هم از عدم اقدام فروشنده برای دریافت گواهی پایان کار مطمئن هستید. در اقدام خود در دادگاه و مطرح نمودن دعوی، الزام فروشنده به دریافت پایان کار و الزام وی به تنظیم سند رسمی را در دعوی خود مطرح نمایید. به این خاطر که دعوی تنظیم سند رسمی زمانی مثمر ثمر خواهد بود که گواهی پایان کار وجود داشته باشد.
  • بنابراین معامله و انتقال سند بدون پایان کار، یکی از پر ریسک ترین معاملات ملکی است. که با توجه به عدم پاسخگویی ادارات و رفتار مالکین و نگاه آنها به صورت بساز بفروش به ساختمان، و عدم آگاهی خریداران، صورت می گیرد. بدین صورت بخشی از طلب شهرداری بابت تخلفات از فروشنده اخذ شده و قسمت دیگری نیز بر گردن خریدار می افتد.

با این حال که در زمان انجام معامله خریدار از این مسئله آگاهی ندارد. در این موارد دو خطر بزرگ خریدار را تهدید می نماید که یکی از این خطرات، زیان اقتصادی و بدهی به ارگان های صادر کننده استعلامات لازم می باشد. (مانند امتیازات گاز، برق و …)

که خریدار در زمان انجام معامله به دلیل نداشتن پایان کار از آن ها آگاهی ندارد. و یکی دیگر از خطرات عدم رعایت ایمنی لازم در ساخت، و نبود گواهی های تایید ایمنی و استانداردهای ساخت می باشد. که معامله ساختمان و انتقال سند بدون پایان کار را به معامله‌ای پر ریسک تبدیل کرده است.

تماس و مشاوره با وکیل ملکی :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

Recent search terms:

  • https://hamyanedalat com/انتقال-سند-بدون-پایان-کار/

ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری