جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع

جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع

همانطور که می دانید، مال مشاع به آن مال منقول و غیر منقولی می گویند که به هر علتی دو یا چند مالک دارد و مالکان آن مال در همه اجزای آن مال به نسبت سهمشان شریک هستند.

شریک مشاعی یک مال شدن می تواند، ارادی، با تمایل طرفین و با عقد قرارداد مانند فروش ملک مشاع یا یک مال واقع شده باشد یا اینکه به صورت اجباری و غیرارادی مانند به ارث رسیدن مال به چندین نفر، اتفاق افتاده شده باشد.

برای فروش کل مال مشاع باید همه شرکای آن مال رضایت داشته باشند یا اینکه در صورت قابل افراز و تقسیم بودن ابتدا باید تقسیم شود تا هر کدام از شرکاء بتواند براحتی سهم خود را بفروشند.

بیشتر بخوانید: تفکیک، افراز و تقسیم

اما در مواردی امکان دارد مال مشاع قابل تقسیم و افراز نباشد و از طرفی همه شرکاء نیز راضی به فروش آن مال نباشند. در این مواقع برای فروش ملک مشکلاتی ایجاد می شود. یکی از این مشکلات بحث دستور فروش ملک مشاع و یا جلوگیری از دستور فروش و مزایده ملک است.

به همین منظور برای کسانی که می خواهند اطلاعاتی در مورد جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع و ممانعت از اجرای مزایده ملک مشاع به دست آوردند خواندن این مطلب که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت تهیه شده است، توصیه می شود.

نحوه فروش ملک مشاع

نحوه فروش مال مشاع

به موجب قانون مدنی، تصرف در مال مشاع باید با اجازه و رضایت همه شرکاء و مالکین انجام شود. به همین جهت معامله مال مشاع قبل از تقسیم یا کسب رضایت از همه، یک معامله فضولی و غیرنافذ است.

بنابراین اگر کسی می خواهد مال خود را بصورت مشخص از ملک مشاع جدا کند و بفروشد باید درخواست تقسیم مال را به مرجع صالح تقدیم کند.

به همین منظور جهت فروش مال مشاعی که سند رسمی دارد ابتدا درخواست افراز و تقسیم مال توسط هر کدام یا همه مالکین به اداره ثبت داده می شود اگر طبق نظر کارشناس اداره ثبت، آن مال قابل افراز و تقسیم نباشد، گواهی عدم افراز برای آن صادر خواهد شد. مثلا برای فروش یک خودرو مشاع که قابل تقسیم نیست راهی جز فروش آن وجود ندارد.

بعد از دریافت این گواهی متقاضی می تواند برای دریافت دستور فروش مال مشاع به دادگاه مراجعه کند تا با فروش مال مشاع، مبلغ حاصل از فروش بین شرکاء به نسبت سهم آن ها تقسیم شود.

در همین رابطه بخوانید: فروش سهم خود از ملک مشاع

مرجع رسیدگی به دستور فروش مال مشاع

مرجع رسیدگی به دستور فروش مال مشاع

اگر فرد یا افراد متقاضی، درخواست فروش مال غیرمنقول مشاعی را داشته باشند باید برای دریافت این دستور به دادگاه محل آن ملک مراجعه کنند.

تا پس از بررسی و صدور دستور فروش، کارشناس رسمی دادگستری آن ملک را قیمت گذاری کند و در صورت عدم اعتراض مالکین به قیمت، آگهی مزایده آن ملک مشاع منتشر شود و در نهایت هر شخصی که قیمت بیشتری پیشنهاد داد ملک را بخرد و مبلغ حاصل از فروش آن بین مالکین ملک مشاع تقسیم شود.

بیشتر بخوانید: فروش ملک مشاع از طریق مزایده

جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع و درخواست ابطال دستور فروش

زمانی شرکاء برای ابطال دستور فروش ملک مشاع اقدام می کنند که تشریفات قانونی مانند زمان مزایده و توقیف ملک و … برای مزایده و فروش ملک اجرا نشده باشد یا اینکه شخص ثالثی به فروش ملک مشاع اعتراضی داشته باشد.

برای طرح دعوا در مورد دستور فروش ملک مشاع و جلوگیری از آن، متقاضی باید دادخواست و سایر ادله و مدارک خود را در دفتر خدمات قضایی ثبت کند تا درخواست او جهت رسیدگی به مرجع حقوقی مربوطه ارجاع شود.

جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع

به طور کلی با توجه به اینکه بحث فروش و تقسیم مال مشاع از مسائل مهمی است که چندین ذی نفع دارد، امکان وجود مشکلاتی مانند اطاله دادرسی و پیچیدگی پرونده وجود دارد.

بنابراین افرادی که به نوعی با موضوعاتی مانند اخذ دستور فروش ملک مشاع و ابطال آن روبرو هستند بهتر است از یک مشاور و وکیل متخصص در ملک مشاع یا وکیل متخصص در مزایده استفاده کنند تا زودتر و بهتر به نتیجه مطلوب خود برسند و با مشکلات حقوقی کمتری مواجه شوند.

وکیل جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع

در همین راستا گروه وکلای حامیان عدالت با حضور وکیل ملکی خبره و مجرب در حوزه دعاوی ملک مشاع و مزایده ملک در خدمت شهروندان محترم برای ارائه انواع مشاوره ها و خدمات حقوقی جهت تسهیل روند رسیدگی به پرونده و جلب رضایت مراجعین محترم می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل  ملکی:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

فروش ملک مشاعملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری