سرقفلی در شرکت های تضامنی

سرقفلی در شرکت های تضامنی

سرقفلی در شرکت های تضامنی

بر اساس ماده ۱۱۶ قانون تجارت، شرکت تضامنی تعريف شده است به شرکتی که توسط دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی، تحت عنوان مخصوصي برای انجام امور تجاری تشکیل می شود.

طبق اين ماده مسئوليت تضامني به اين شكل است كه اگر دارایی شرکت برای اداي تمام بدهي ها و قروض شركت کافی نباشد، هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت هستند و در برابر آن ضامن اند و هر قراری بین شرکاء برخلاف این مورد، مقرر شده باشد در برابر اشخاص ثالث، کان لم یکن و منتفی مي باشد.

اسم شرکت تضامنی باید حاوي عبارت «شرکت تضامنی» باشد و حداقل نام یکي از شرکاء در اسم شركت آروده شود. در يك شرکت تضامنی، همه شرکاء در هزینه ها و درآمدهای شرکت شريك و سهيم هستند و نسبت به تعهدات شركت، مسئولیت نامحدود دارند يعني مسئولیت شركاء محدود به ميزان سهم آن ها در شرکت نيست.

بنابراين زماني كه شرکت به هر دلیلی بدهکار شود، طلبكار شرکت برای وصول مطالبات خود حق دارد به هريك از شركاء يا همه آن ها مراجعه كند.

سرقفلی در شرکت های تضامنی

يكي از سوالاتي كه در رابطه با شركت هاي تضامني وجود دارد، در مورد وضعيت سرقفلي در اين نوع شركت هاست. براي كسب اطلاعات و روشن شدن اين موضوع، مطلب زیر را كه توسط گروه وكلاي حاميان عدالت تهيه شده است، مطالعه كنيد.

بیشتر بخوانید: سرقفلی املاک صنعتی

وضعيت سرقفلي در شركت های تضامني

سرقفلی كه قبل از قانون سال 1376 به عنوان حق كسب پیشه شناخته مي شده و از اصطلاحات نسبتا جدید دنیای تجارت است، عبارت است از مبلغی که مستاجر یک ملک تجاری در ابتدای قرارداد اجاره به مالک پرداخت می کند و به صورت ماهیانه نیز مبغ کمی به عنوان سرقفلی به مالک می پردازد. حق سرقفلی از حقوق و دارایی هایي محسوب مي شود كه قابل انتقال و خرید و فروش است.

در مورد سرقفلی در شرکت تضامنی، این امکان وجود دارد که یکی از شرکاء، سرقفلی را خریده باشد یا اینکه سرقفلی به واسطه عواملی مانند فعالیت های شرکت برای شرکت ایجاد شده باشد، محاسبه ارزش سرفقلی شرکت، برای خروج یا ورود شریک به شرکت، طبق فرمول های حسابداری انجام می شود.

وضعيت سرقفلي در شركت های تضامني

در زمان تغییر وضعیت شرکت نیز دارایی های شرکت مجددا ارزیابی می شود و هر یک از شرکاء در میزان افزایش یا کاهش دارایی ها به نسبت سهم خود در سود و زیان شرکت سهیم می شوند.

همچنین در مورد سرقفلی که از دارایی های شرکت محسوب می شود نیز مجددا باید ارزیابی های لازم انجام می شود.

در یک شرکت، ممکن است مسائل مختلف حقوقی در مورد سرقفلی آن شرکت مطرح شود، مسائلی مانند محاسبه ارزش سرقفلی، انتقال سرقفلی، اختلاف شرکاء در مورد سرقفلی و … که تمام این مسائل نیاز به وجود یک وکیل متخصص در امور تجاری را در شرکت نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: سرقفلی چند درصد ارزش ملک است؟

وکیل سرقفلی شرکت های تضامنی

با توجه به مسائل و جزئیات خاص که در مورد شرکت های تضامنی وجود دارد و همچنین قوانین و مقررات مربوط به سرقفلی که به جهت ارزش بالای آن از مباحث مهم اقتصادی محسوب می شود، تشکیل هر گونه شرکت و مسائل مربوط به سرقفلی آن نیاز به اخذ مشورت و راهنمایی از وکلای متخصص در امور شرکت های تجاری و سرقفلی و تنظیم قراردادها دارد.

وکیل سرقفلی شرکت های تضامنی

تاسیس هر نوع شرکتی بدون اطلاع از قوانین و مقررات مربوطه با توجه به مراحل قانونی پیچیده ای که نیاز دارد، بدون مشورت یا استفاده از یک وکیل می تواند منجر به ضرر های غیرقابل جبرانی در آینده شود.

گروه وکلای حامیان عدالت با همراهی وکیل ملکی متخصص در زمینه امور ملکی، امور تجاری، تاسیس شرکت ها و تنظیم قرارداد در خدمت هموطنان عزیز جهت رسیدگی به امور حقوقی و حل و فصل مشکلات ایشان می باشد.

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل ملکی:

(10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

سرقفلیملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری