مجازات رابطه نامشروع زن متاهل چیست؟

مجازات رابطه نامشروع زن متاهل

منظور از رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع و خیانت یکی از زوجین، از جمله موارد مطرح شده در حقوق خانواده است که تقریبا در بیشتر مواقع سبب از هم پاشیدگی خانواده ها می شود. خیانت می تواند از طرف مرد یا زن صورت گرفته باشد. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی مجازات رابطه نامشروع زن متاهل بپردازیم.

طبق قانون رابطه نامشروع از جمله جرایم منافی عفت به شمار می رود. در نتیجه حتی به شاکی خصوصی هم نیاز ندارد. این به این معنا است که اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد و او رضایت دهد، همچنان فرد مجازات می شود. هر چند که رضایت شاکی میزان مجازات را تخفیف می دهد.

نسبت دادن جرمی مانند رابطه نامشروع به یک فرد، نیازمند شواهد و مدارک محکمی است. در نتیجه همواره پیشنهاد می شود که در صورت گرفتاری در چنین پرونده هایی حتما از یک وکیل مجرب کمک بگیرید.

رابطه نامشروع

رابطه مشروع رابطه ای است که در آن زن و مرد هر دو به بلوغ رسیده باشند. همچنین باید از روال قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار نمایند. در صورتی که این شرایط به هر طریقی رعایت نشده باشد، رابطه ی بین زن و مرد، نامشروع به شمار می رود.

درباره ی رابطه نامشروع زن شوهردار باید گفت که اگر زنی با مردی غیر از همسر خودش رابطه ای خارج از موازین شرعی داشته باشد، این رابطه نامشروع است. رابطه نامشروع شامل دو حالت کلی می شود :

  1. رابطه نامشروع دون زنا
  2. رابطه نامشروع زنا

در هر دو حالت در قانون برای فرد مجرم مجازات در نظر گرفته شده است.

رابطه نامشروع دون زنا

رابطه نامشروع دون زنا رابطه ای است که در آن الزاما زنا صورت نگرفته باشد. این نوع از رابطه نامشروع، رابطه از طریق پیامک و فضای مجازی را هم شامل می شود. البته منظور از رابطه، رابطه ای خارج از عرف و شرع است. وگرنه صرفا در خلوت بودن با یک فرد نامحرم، جرم به شمار نمی رود.

مجازات رابطه نامشروع زن متاهل در صورتی که رابطه دون زنا (بدون برقراری رابطه جنسی) باشد، شامل 31 تا 74 (نهایتا 99) ضربه شلاق می شود. همچنین مرد می تواند بابت این موضوع همسر خود را طلاق دهد.

رابطه نامشروع دون زنا

به هیچ وجه نمی توان چنین اتهامی را بدون داشتن دلایل و مدارک محکم و قطعی مطرح کرد. آبرو یکی از مواردی است که چه از لحاظ دینی و چه از لحاظ انسانی و اخلاقی، بسیار مورد توجه قانون قرار می گیرد. در نتیجه چنانچه کسی بخواهد دیگری را متهم به هر جرمی کند، در صورتی که بی گناهی فرد مقابل اثبات شود آنگاه او می تواند بابت جرمی که به دروغ به او وارد شده اعاده حیثیت نماید.

یعنی اگر بیگناهی طرف مقابل اثبات شود آنگاه می تواند از فردی که به او تهمت زده بود، شکایت کند. علاوه بر این نسبت دادن زنا یا لواط به فردی دیگر، در صورتی که این ادعا اثبات نشود، از مصادیق جرم قذف به شمار می رود.

رابطه نامشروع زنا

طبق ماده 63 قانون مجازات اسلامی، جماع یک مرد با زنی که بر او حرام است، زنا محسوب می شود. پس منظور از زنا، هر گونه برقراری رابطه جنسی غیر شرعی است. حکم زنا در قانون برابر با اعدام است. به همین دلیل است که همواره توصیه می شود که در رابطه با پرونده های این چنینی حتما از کمک و مشورت یک وکیل خوب کمک بگیرید.

تجاوز

تجاوز

در صورتی که رابطه نامشروع با زن متاهل بدون خواست و رضایت او بوده باشد، آنگاه زن جرمی مرتکب نشده است. بلکه طرف مقابل مرتکب جرم تجاوز شده است. در این شرایط، زن باید با مراجعه به دادگاه و تنظیم شکایت، بررسی موضوع را به دادگاه و پزشکی قانونی بسپارد.

بیشتر بخوانید: وکیل تجاوز

روش های اثبات خیانت

همانطور که گفته شد نمی توان به راحتی کسی را متهم به داشتن رابطه نامشروع کرد. در چنین مواقعی صرفا نمی شود از روی شک، تردید، توهم و یا حساسیت های بیجا زنی را مورد اتهام قرار داد.

روش های اثبات خیانت

در نتیجه نیاز است که برای مطرح کردن چنین اتهامی مدارک کافی در اختیار داشته باشید. معمولا بهترین مدرک در چنین مواقعی تهیه ی فیلم و عکس است. البته این امر نسبی است و با توجه به شرایط پرونده می تواند متفاوت باشد.

نکات مهم

در صورتی که رابطه نامشروع زن متاهل در دادگاه به اثبات برسد، آنگاه ممکن است با توجه به صلاحدید قاضی، حضانت فرزند از او سلب شود. این اتفاق معمولا در شرایطی رخ می دهد که جرم زن سبب شهرت او به فساد شده باشد. هر چند در کل این موضوع به شخص قاضی بستگی خواهد داشت.

علاوه بر این رابطه نامشروع زن متاهل او را از شرایط تمکین خارج می کند. در نتیجه نفقه به او تعلق نمی گیرد اما مهریه از او سلب نخواهد شد. مهریه در شرایطی تعیین می شود که زن هنوز مرتکب خیانت نشده بود. در نتیجه ممکن است کمی تخفیف در مهریه برای مرد در نظر گرفته شود اما همچنان مبلغ آن به زن تعلق خواهد گرفت.

قتل ناموسی

قتل در فراش (قتل ناموسی)

طبق قانون اگر مردی همسرش را حین زنا با کس دیگری مشاهده کند، می تواند جهت قتل آنها اقدام نماید و به قصاص محکوم نشود. البته این فقط در شرایطی مطرح می شود که مرد دقیقا آنها را در صحنه جرم دیده باشد. در غیر این صورت قتل جنبه ی انتقام داشته و ممنوع است.

شرایط مشخصی در رابطه با قتل ناموسی وجود دارد. برای مثال مرد فقط در صورتی می تواند زنِ در حال زنا را به قتل برساند که با او پیوند زناشویی داشته باشد. اگر زن غریبه باشد و یا مادر، خواهر یا دختر فرد باشد، آنگاه ارتکاب قتل به هیچ وجه مجاز نخواهد بود.

همچنین مرد تنها در صورتی مجاز به قتل خواهد بود که بداند زن به خواست و اراده ی خود نسبت به تمکین رضایت داده است. چرا که همانطور که گفته شد اگر زن به این رابطه رضایت نداشته باشد، مورد تجاوز قرار گرفته است. تجاوز برای زنی که مورد تعدی قرار گرفته است از مصادیق زنا به شمار نمی رود.

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل رابطه نامشروع

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

روابط نامشروعکیفری

1 دیدگاه

  • قانونی‌که‌ترویج‌قتل‌در‌هنگام‌زنا‌‌‌میکند‌را‌باید‌رید‌به‌هیکلش‌و‌قانوننویسی‌کهاین‌مطالب‌را‌رها‌کرده‌و‌بازبینی‌واصلاح‌نمیکند‌را‌نیز‌به‌این‌ترتیب‌باید‌مورد‌نقد‌بسیار‌شدید‌و‌ملامت‌قرار‌داد‌حالا‌برو‌خودتو‌وفلسفه‌قانون‌اسلام‌کثیفتون‌رو‌از‌نو‌تعریف‌کن🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری