مدارک لازم جهت اعمال ماده ۴۷۷

مدارک لازم جهت اعمال ماده ۴۷۷

قانونگذار در مواد 474 تا 483 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲، به موضوع اعاده دادرسی کیفری ماده 477 و شرایط آن پرداخته است. اعاده دادرسی یکی از روش های فوق العاده اعتراض و شکایت نسبت به رأی قطعی دادگاه و بررسی مجدد پرونده است که به عنوان آخرین راهی است که برای محکوم علیه، جهت اعتراض به رای قطعی دادگاه وجود دارد.

اعاده دادرسی موضوع ماده 477، با تشخیص رئیس قوه قضائیه مبنی بر مخالفت حکم قطعی صادره با شرع بین، بررسی مجدد شکلی و ماهوی رای، جایز می شود و به جهت حساسیت این موضوع، برای این ماده از سوی رئیس قوه قضائیه در سال 1398، دستورالعمل اجرایی نیز صادر شده است. یکی از سوالاتی که در این زمینه برای افراد وجود دارد، بحث مدارک لازم برای اعمال ماده ۴۷۷ آ.د.ک است که در این مطلب، توسط گروه وکلای حامیان عدالت به پاسخ این سوال، پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: مهلت درخواست اعمال ماده 477 چقدر است؟

اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری

به موجب ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، با تشخیص رئیس قوه قضائیه بر اینکه رأی قطعی صادره از سوی هریک از مراجع قضائی، خلاف شرع بیّن است، اعاده دادرسی تجویز می شود و پرونده به شعبی خاصی در دیوان عالی کشور ارسال می شود تا بعد از رسیدگی، رأی قطعی صادر شود.

مدارک لازم اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری

این شعب خاص، رأی قطعی قبلی را با توجه به خلاف شرع بودن آن، نقض می کنند و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی را به عمل می آورند و در نهایت رأی مقتضی را صادر می کنند. امکان اعاده دادرسی، هم در دعاوی کیفری و هم در دعاوی حقوقی وجود دارد. در مورد اعاده دادرسی حقوقی در ماده 426 آیین دادرسی مدنی، توضیحات لازم ارائه شده است.

محکوم علیه یا وکیل او برای تقاضای اعاده دادرسی و اعمال این ماده، ابتدا باید حکم خود را به رئیس کل دادگستری استان محل حکم، ارجاع دهند و درخواست اعاده دادرسی خود را طی یک لایحه تقاضای اعمال ماده 477 مطرح کنند.

اگر حکم متقاضی اعمال ماده ۴۷۷ از طریق محاکم نظامی صادر شده، باید آن را به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ارجاع دهند و تقاضای اعاده دادرسی خود را مطرح کنند و پس از تأیید پرونده مبنی بر خلاف شرع بودن حکم صادره، آن را در جریان رسیدگی مجدد و اعاده دادرسی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 آیین دادرسی کیفری چیست؟

دقت داشته باشید که متقاضی اعاده دادرسی موضوع این ماده، نباید مستقیما به دیوان عالی کشور مراجعه کند. اشخاصی که لایحه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی طرح می کنند، باید مشخصات کامل طرفین و ادله و مدارک خود مبنی بر خلاف شرع بودن حکم صادره را ضمیمه لایحه مکتوب نمایند.

این دستگاه ها موظف هستند طی دو ماه به پرونده رسیدگی کنند و در صورت قبول لایحه، اجازه دادرسی مکرر را خواهند داد. در صورت رد لایحه نیز، پرونده را مختومه اعلام می کنند. طبیعتا اگر تقاضای مطروحه جهت اعمال این ماده ناقص باشد، آن درخواست بررسی نخواهد شد. پس از آشنایی با نحوه درخواست اعال ماده 477 آیین دادرسی کیفری، در ادامه مدارک لازم جهت اعمال این ماده بیان می شود.

مدارک لازم برای ماده ۴۷۷ کیفری 

مدارک لازم جهت اعمال ماده ۴۷۷ کیفری 

با توجه به اینکه، روند رسیدگی به موضوع اعمال ماده ۴۷۷ بسیار سخت و پیچیده است، قضات و کارشناسان حرفه ای جهت رسیدگی به این موضوع انتخاب می شوند، لذا نوشتن لایحه نیز باید طبق قانون و دستورالعمل و بدون خطای املایی یا نگارشی باشد.

تمامی مدارک لازم برای این درخواست باید به صورت کامل و دقیق، پیوست پرونده شده باشد. مدارک لازم برای اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری شامل این موارد می باشد:

ارائه تقاضا و درخواست مکتوب اعاده دادرسی به ریاست دیوان عالی کشور، این درخواست باید طبق مقررات باشد و حاوی مواردی مانند: شماره، تاریخ دادنامه و عنوان مرجع صادرکننده باشد.

  • ارائه مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) درخواست دهنده اعمال این ماده
  • ذکر مشخصات کامل متقاضی اعمال ماده ۴۷۷ آ.د.ک مانند: نشانی دقیق و کامل، کدپستی، شماره ثابت، شماره همراه
  • تأییدیه درخواست متقاضی اعمال این ماده، از سوی زندان محل تحمل کیفر محکوم علیه (در صورت زندانی بودن محکوم علیه)
  • تنظیم لایحه اعاده دادرسی به همراه امضای متقاضی در تمام صفحات
  • ابطال تمبر هزینه اعاده دادرسی به تعداد متقاضیان اعمال ماده 477
  • ارائه کپی واضح دادنامه بدوی (حضوری یا غیابی)، به همراه تصویر رأی صادره در مرحله واخواهی با مهر دادگاه صادرکننده رای در تمام صفحات.
  • ارائه کپی واضح دادنامه مورد درخواست اعاده دادرسی
  • گواهی قطعیت حکم بدوی مورد درخواست اعاده دادرسی، اگر در همان مرحل بدوی بدون تجدیدنظر خواهی یا فرجام خواهی قطعی شده باشد
  • در صورتی که شخص متقاضی اعمال ماده 477، سابقه یا سوابق مرتبط با این درخواست در دیوان عالی کشور دارد، باید نسخه ای از دادنامه یا دادنامه‌های صادره از دیوان عالی را نیز ارائه کند.

بیشتر بخوانید: بهترین وکیل دیوان عالی کشور

وکیل اعمال ماده ۴۷۷ کیفری 

همچنین در صورتی که لایحه درخواستی توسط وکیل تنظیم شده، متقاضی باید وکالتنامه به همراه الصاق تمبر مالیاتی و دارای مهر وکیل هم ارائه دهد.

با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع تقاضای اعاده دادرسی و ارائه مدارک مربوطه برای اعمال این ماده، گروه وکلای حامیان عدالت، متشکل از بهترین وکیل پایه یک دادگستری با تجربه بالا و تخصص لازم، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی از جمله: مشاوره وکالت در دعاوی کیفری و تنظیم انواع لوایح کیفری به متقاضیان اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری می باشد.

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل اعمال ماده ۴۷۷

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

کیفری

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری