اعاده دادرسی کیفری ماده 477

اعاده دادرسی کیفری ماده 477

اعاده دادرسی کیفری یکی از موضوعاتی است که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می کند و بسیاری از افراد در پی آن هستند که با استفاده از این ماده، پرونده ی خود را که برای آن حکم قطعی صادر شده است دوباره به جریان اندازند اما نکته مهمی که باید به آن توجه کافی شود این است که برای همه پرونده ها و موضوعات نمی توان به ماده 477 استناد نمود و قابل پذیرش نمی باشد.

برای استفاده از ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری می بایست بدانیم برای چه موضوعات و پرونده هایی می توان تقاضای اعاده دادرسی نمود؟

شرایط اعاده دادرسی کیفری چیست ؟

اعاده دادرسی474 را باید چگونه تنظیم نمود؟

در ادامه به تمامی سوالات پاسخ خواهیم داد تا با دانش و آگاهی کامل نسبت به اعاده دادرسی عمل نمایید.

اعاده دادرسی کیفری چیست؟

اعاده دادرسی کیفری به معنای این می باشد که در مورد موضوعی کیفری، حکم قطعی صادر گشته است و پس از صادر شدن حکم قطعی، مجددا به پرونده رسیدگی شود پس اعاده دادرسی استثنایی بر مختومه شدن پرونده است.

اعاده دادرسی کیفری ماده 477

اعاده دادرسی به دو صورت عام و خاص می باشد که اعاده دارسی عام ازطریق دیوان عالی کشور و اعاده دادرسی خاص از طریق رییس قوه قضائیه اعمال می شود.

تفاوت اعاده دادرسی عام و خاص:

1- تنها در مورد احکام محکومیت می توان اقدام به اعاده دادرسی عام کرد و حکم برائت نمی تواند مورد اعاده دادرسی عام قرار گیرد اما هم در مورد محکومیت و هم در مورد برائت اعاده دادرسی خاص صورت گیرد.

2- اعاده دادرسی عام فقط در احکام امکان دارد و در مورد قرار های صادر شده امکان پذیر نمی باشد اما اعاده دادرسی خاص هم در احکام و هم در قرارهای کیفری قابل اعمال می باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477

3- در اعاده دادرسی عام پرونده پس از پذیرش اعاده دادرسی به شعبه هم عرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی فرستاده می شود اما در اعاده دادرسی خاص پرونده به شعبه ای در دیوان عالی کشور که به این موضوع اختصاص یافته فرستاده می شود.

اشخاصی که حق اعاده دادرسی دارند:

طبق ماده 475 قانون آیین دادرسی کیفری، افراد زیر می توانند اعاده دارسی نمایند:

1- محکوم علیه (شخصی که محکوم گشته است)

2- وکیل یا نماینده قانونی محکوم علیه

3- همسر و وراث قانونی و وصی محکوم علیه در صورت فوت محکوم علیه

4- دادستان کل کشور

5- دادستان مجری حکم

باید به این نکته توجه داشت که شاکی به هیچ عنوان نمی تواند تقاضای اعاده دادرسی نماید.

نکته: علاوه بر اشخاص مذکور رییس سازمان قضایی نیز طبق ماده 637 قانون آیین دادرسی کیفری،نسبت به احکام قطعی دادگاه های نظامی حق درخواست اعاده دارسی را دارد.

 ماده 477

 ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری

بر اساس  ماده 474، در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه ها اعاده دادرسی کیفری در موارد زیر قابل قبول می باشد اعم از این که حکم به اجرا گذاشته شده باشد یا به اجرا گذاشته نشده باشد:

1- اگر عمل ارتکاب شده جرم نبوده باشد و یا مجازات آن حکم بیش تر از مجازات تعیین شده در قانون تعیین شده باشد.

2- پس از این که حکم قطعی صادر گردید، اتفاق جدیدی بیفتد و یا دلایل جدیدی پیدا شود که با ارائه دادن آن بتوان عدم تقصیر یا بی گناهی محکوم علیه را اثبات نمود.

3- در باره شخصی که همان جرم را مرتکب گشته، حکم متفاوتی صادر شود.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم جهت اعمال ماده 477

4- اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان مبنای حکم قرار گرفته باشد.

5- شخصی به عنوان قاتل و به اتهام قتل محکوم گردد اما زنده بودن مقتول مشخص گردد.

6- اگر چند نفر به ارتکاب جرمی محکوم گردند اما ارتکاب آن جرم به گونه ای باشد که نتواند بیش از یک مرتکب داشته باشد.

7- اگریک نفر محکوم به ارتکاب به جرمی شود و شخص دیگری نیز به ارتکاب همان جرم  در مراجع قضایی محکوم شود، به گونه ای که از تضاد و تعارض مفاد دو حکم صادرشده، بی گناهی یکی از آن دو نفر اثبات شود.

مهلت ثبت اعاده دادرسی کیفری

ثبت اعاده دادرسی کیفری

برخلاف اعاده دادرسی حقوقی برای اعاده دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور هیچ مهلت زمانی تعیین نشده است و این اشتباهی است که بسیاری از افراد مرتکب می شوند .

بیشتر بخوانید: مهلت درخواست اعمال ماده 477 چقدر است؟

وکیل اعاده دارسی

 لازم است به این نکته توجه شود که برای تنظیم درخواست اعاده دادرسی  نیاز به رعایت نمودن موازین قانونی و شرعی خاص می باشد و با توجه به حساس و پیچیده بودن درخواست اعاده دادرسی کیفری بهتر است که حتما با وکیل اعاده دادرسی مشورت نموده و ترجیحا درخواست توسط وکیل اعاده دادرسی 474، تنظیم گردد تا تمام نکات ضروری و مهم در آن درج گردد و نتیجه قابل قبول کسب شود و حق شما تضییع نگردد.

بیشتر بخوانید: وکیل ماده 477 و 474 آیین دادرسی کیفری

نمونه دادخواست اعاده دادرسی کیفری

بسمه تعالی

ریاست محترم دیوان عالی کشور

با سلام و احترام

اینجانب ………………….. به استحضار می رسانم که در مورد پرونده کلاسه شماره ……………. نسبت به دادنامه شماره ………………… صادر شده از شعبه 158 دادگاه کیفری 2 شهر تهران به مورخ ………………. و دادنامه شماره ………….. صادر شده از شعبه 18 تجدید نظر شهر تهران به مورخ ………………، با توجه به اینکه پس از صادر شدن رای قطعی، مدارک جدیدی مبنی بر بی گناهی بنده کشف گردیده لذا بر اساس ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری بند ج که ذکر گریده؛ چنان چه پس از صادر شدن حکم قطعی ادله ی جدیدی پیدا شود که باعث عدم تقصیر یا بی گناهی محکوم علیه شود، بنده تقاضای اعاده دادرسی را خواستارم و برای خواسته ی خود توضیحات زیر را بیان می نمایم:

1- بنده به جرم ضرب و شتم در پارک ……… واقع در خیابان ………. محکوم گشته ام حال فیلم های دوربین های مدار بسته نمایشگاه ماشین رو به روی پارک، در دسترس قرار گرفته است و در فیلم های ضبط شده در آن روز مشخص گشته که اینجانب در فاصله ی حدود 200 متری مضروب قرار داشته ام و شخص دیگری که در فیلم مشخص است با چاقو به مضروب ضربه زده است.

2- شاهدانی پیدا شده اند که دو نفر از کسبه اطراف پارک هستند وضارب را میشناسند و حاضر به شهادت هستند.

3- مشخص گشته که شاهدانی که شهادت به جرم ارتکابی اینجانبه داده اند، از دوستان ضارب بوده و از او مبلغی را گرفته اند که شهادت دروغ دهند که باتوجه به اقرارشان رای به شهادت دروغ داده شده است.

با عنایت به مدارک ذکر شده که دلیل بر بی گناهی اینجانب است که متاسفانه پس از صدور دادنامه قطعی به دست آمده است، لذا برای حفظ اعتبار و آبرو و جلوگیری از تضییع حق اینجانب و با توجه به این که پرونده مذکور باعث اخراج موقت بنده از شغلم شده است؛ با استناد به بند ج ماده قانونی 474 آیین دادرسی کیفری که مبنی بر کشف ادله جدید پس از صادر شدن حکم قطعی می باشد، تقاضای تجویز اعاده دادرسی  و رسیدگی را از دادگاه محترم خواستارم .

با تشکر و تجدید احترام

نام و نام خانوادگی محکوم علیه

تماس و مشاوره با بهترین وکیل ماده ۴۷۴ و ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

Recent search terms:

  • https://hamyanedalat com/اعاده-دادرسی-کیفری-ماده-477/

کیفری

شیما یعقوبیمشاهده نوشته ها

کارشناس حقوق _ مشاوره حقوقی قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری