مهلت درخواست اعمال ماده 477 چقدر است؟

مهلت درخواست اعمال ماده 477 چقدر است؟

اعاده دادرسی یکی از راه های فوق العاده اعتراض به احکام قطعی دادگاه های حقوقی و کیفری است که در مواد 474 تا 483 آیین دادرسی کیفری به اعاده دادرسی کیفری و شرایط آن، پرداخته شده است. با توجه به اعاده دادرسی کیفری ماده 477، در صورتی که حکم قطعی صادره از سوی مراجع قضایی، خلاف شرع باشد، رئیس قوه قضاییه و سایر مقامات قضائی مذکور در این ماده با درخواست از رئیس قوه قضائیه، می توانند اقدام به درخواست اعاده دادرسی پرونده را داشته باشند.

سوالی که در این زمینه برای محکوم علیه وجود دارد این است که، مهلت درخواست اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری از لحاظ قانونی چقدر است؟ در ادامه این مطلب، گروه وکلای حامیان عدالت در رابطه با مهلت درخواست اعمال ماده 477 توضیحات لازم را ارائه می دهد.

مهلت قانونی درخواست اعمال ماده 477

طبق قانون، روش هایی برای اعتراض به آراء و احکام مراجع قضائی برای محکوم علیه وجود دارد که از مهم ترین آن ها، می توان به روش هایی مانند: درخواست تجدید نظر، درخواست واخواهی، تقاضای فرجام خواهی و …. را نام برد.

بیشتر بخوانید: بهترین وکیل تجدید نظر

استفاده از این روش ها، صرفا در مواردی امکان پذیر است که هنوز حکم، قطعی نشده و ذی نفع می تواند، در مهلت مقرر قانونی، اعتراض خود را مطرح نماید.

 درخواست اعمال ماده 477

بنابراین هریک از روش های مذکور، شرایط خاص و مهلت های معینی دارند که طبق آن انجام می شود، اما اگر محکوم علیه، از روش هایی که برای اعتراض به حکم، در نظر گرفته شده است، استفاده نکند و طی مهلت قانونی، درخواست اعتراض خود را مطرح نکند، حکم، قطعیت می یابد و در چنین شرایطی، طبق ماده 474 و ماده 477 آیین دادرسی کیفری، روش فوق العاده ای برای اعتراض به حکم قطعی مراجع قضایی در نظر گرفته شده است.

به این نحو که اگر حکم صادره از سوی دادگاه، توسط رئیس قوه قضائیه یا مقامات صالح، خلاف شرع بین تشخیص داده شود، قابل اعاده دادرسی خواهد بود. محکوم علیه یا وکیل او می تواند از طریق رئیس کل دادگستری استان، درخواست اعمال ماده 477 را، به رئیس قوه قضاییه ارائه نمایند تا درصورت صلاحدید ایشان، پرونده جهت اعاده دادرسی، به دیوان عالی کشور ارجاع شود.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم جهت اعمال ماده ۴۷۷

اما در مورد مهلت قانونی درخواست اعمال ماده 477 آیین دادرسی باید گفت، مهلت درخواست اعمال این ماده در قانون مشخص نشده است و زمان ارسال پرونده برای اعاده دادرسی توسط رئیس قوه قضاییه، محدود به زمان و مهلت خاصی نیست.

بنابراین هر زمانی که ماده 477، اعمال شود، اجرای حکم متوقف می شود و پرونده جهت اعاده دادرسی به شعب خاص دیوان عالی کشور که رئییس قوه قضائیه به این کار اختصاص داده است، ارسال می شود. با اعمال ماده 477، شعب اختصاصی دیوان عالی کشور، مجددا پرونده و حکم صادره را رسیدگی می کنند و در صورتی که رای صادر شده را مغایر شرع تشخیص دهند، آن را نقض و رای جدید مقتضی را صادر می نمایند.

مهلت قانونی درخواست اعمال ماده 477

لازم به ذکر است که اعاده دادرسی در امور حقوقی برخلاف امور کیفری، دارای مهلت قانونی است. به این نحو که اشخاص مقیم ایران، بیست روز مهلت دارند که برای اعاده دادرسی اقدام نمایند و افراد ایرانی خارج از کشور، دو ماه مهلت دارند تا تقاضای اعاده دادرسی خود را مطرح نمایند.

نکات مهلت درخواست اعمال ماده 477

همانطور که بیان شد، برای درخواست اعمال م 477، مهلت خاصی در قانون تعیین نشده است. برخی از نکات مهم مربوط به مهلت درخواست اعمال ماده 477 در ادامه بیان خواهد شد. با توجه به م 478 آ. د. ک: در صورتی که دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضاییه را بپذیرد، اجرای حکم تا زمان صدور حکم جدید، به تعویق می افتد.

همچنین طبق تبصره این ماده، اگر طبق حکم قطعی، مجازات از نوع سلب حیات یا سایر مجازات های بدنی یا قلع و قمع بنا باشد، شعبه دیوان عالی، قبل از اتخاذ تصمیم درباره درخواست اعمال م 477، دستور توقف اجرای حکم را صادر خواهد کرد.

وکیل ماده 477

وکیل ماده ۴۷۷ وکیلی است که به صورت تخصصی در زمینه اعاده دادرسی و پرونده های مربوط به آن فعالیت دارد و محکوم علیه می تواند برای درخواست اعاده دادرسی و افزایش شانس موفقیت خود در این مورد به او مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: وکیل ماده 477 و 474 آیین دادرسی کیفری

بنابراین افراد درگیر پرونده های کیفری که قصد اعتراض و اعاده دادرسی از طریق استناد به این ماده را دارند، با توجه به حساسیت موضوع باید دقت کافی را در زمان انتخاب وکیل، داشته باشند.

وکیل ماده 477

وکیل ماده 477 باید از وکلایی باشد که در این زمینه، دانش و تجربه کافی داشته باشد و به رویه قضائی به درستی آشنا باشد نا بداند از چه طریقی باید اقدامات لازم برای اعاده دادرسی را انجام دهد و مانع تضییع حقوق موکل خود شود.

در همین راستا، گروه وکلای حامیان عدالت، با حضور بهترین وکیل های کیفری تهران و وکیل ماده 474 و وکیل ماده 477 آیین دادرسی کیفری، در خدمت مراجعین محترم جهت پاسخگویی به سوالات و ابهامات ایشان و پیگیری پرونده های مربوط به اعاده دادرسی می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل ماده 474 و 477 آیین دادرسی کیفری:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵   ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰    ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 

کیفری

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری